Notatki z czytania

Kiedy jesteś zaangażowany w jakąś formę nauki lub badań, nieformalnie lub formalnie, prawdopodobnie będziesz musiał przeczytać i zebrać wiele informacji.

Na tej stronie opisano, jak robić skuteczne notatki podczas czytania. Robienie notatek jest sposobem na interakcję z drukowanym słowem i może pomóc zachować więcej informacji, zwłaszcza jeśli podsumujesz je i sparafrazujesz.

Istnieje wiele sposobów sporządzania notatek, zarówno pod względem używanych narzędzi (na przykład długopis, papier lub komputer), jak i stylu notatek. Niektóre z nich mogą być bardziej skuteczne, a niektóre mogą być kwestią wyboru i osobistych preferencji.

Ta strona omawia niektóre z zasad, które pomogą Ci dokonać najlepszego wyboru.


Po co robić notatki podczas czytania?

Czytanie dla przyjemności lub jako sposób na relaks, na przykład czytanie powieści, gazety lub czasopisma, jest zwykle ćwiczeniem „pasywnym”. Podczas nauki czytanie powinno być postrzegane jako „aktywne” ćwiczenie.

Innymi słowy, angażujesz się w czytanie, aby zmaksymalizować naukę.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów aktywnego angażowania się w czytanie jest robienie notatek podczas pracy.

Wydaje się jednak, że ile bierzesz, zależy od tego, jak robisz notatki. Badania pokazują, że uczniowie, którzy robili notatki ręcznie, używając pióra i papieru, mieli tendencję do zatrzymywania znacznie więcej informacji niż ci, którzy używali komputerów. Sugerowano, że dzieje się tak dlatego, że osoby piszące ręcznie miały tendencję do większego podsumowywania punktów, podczas gdy osoby z komputerami zwykle pisały dosłownie i dlatego mniej angażowały się w treść.

Parafrazowanie i streszczanie tego, co czytasz własnymi słowami, jest o wiele bardziej skuteczne w utrzymywaniu informacji. Wydaje się, że ma to zastosowanie niezależnie od tego, czy używasz komputera, czy długopisu i papieru.

Pisząc notatki własnymi słowami, będziesz zmuszony pomyśleć o pomysłach przedstawionych w tekście i o tym, jak je spójnie wyjaśnić. Proces sporządzania notatek pomoże ci zatem zachować, analizować, a ostatecznie zapamiętać i nauczyć się tego, co przeczytałeś.

Czego NIE robić?

Ważne jest, aby zrozumieć, że skuteczne sporządzanie notatek wymaga pisania notatek na podstawie własnych słów.

Kopiowanie tego, co powiedzieli inni, nie jest sporządzaniem notatek i jest odpowiednie tylko wtedy, gdy chcesz bezpośrednio zacytować autora. Kopiowanie i wklejanie bezpośrednio do dokumentu może być kuszące, szczególnie jeśli Twój materiał do czytania jest online. Jeśli to zrobisz, jest mało prawdopodobne, aby dowiedzieć się lub zastanowić się nad tym, co przeczytałeś, ponieważ kopiowanie nie angażuje tekstu.

Korzystaj ze źródeł internetowych, jeśli to właściwe, ale streszczaj, przepisuj i / lub parafrazuj i zawsze korzystaj z nich.


Skuteczne kroki do robienia notatek

Nie ma magicznej formuły do ​​robienia notatek podczas czytania. Musisz po prostu dowiedzieć się, co działa najlepiej dla Ciebie. Umiejętności sporządzania notatek będą się rozwijać wraz z praktyką i w miarę uzyskiwania korzyści. Ta sekcja ma na celu pomóc Ci zacząć.

1. Podkreślanie

Szybkim i łatwym sposobem na aktywność podczas czytania jest podświetlenie i / lub podkreślenie części tekstu. Chociaż proces wyróżniania nie polega na „robieniu notatek”, jest to często ważny pierwszy krok. Wiele osób zaleca także robienie krótkich notatek na marginesie. Oczywiście nie jest to dobry pomysł, jeśli książka lub dziennik nie należą do ciebie!

Podświetlanie słów kluczowych lub fraz w tekście pomoże ci:

  • Skoncentruj swoją uwagę na tym, co czytasz – i ułatw sobie dostrzeżenie kluczowych punktów podczas ponownego czytania.
  • Zastanów się dokładnie nad kluczowymi pojęciami i pomysłami zawartymi w tekście, które warto podkreślić.
  • Zobacz natychmiast, czy przeczytałeś już strony lub sekcje tekstu.

Gdy natrafisz na nieznane Ci słowa lub wyrażenia, przydatne może być dodanie ich do osobistego słownika terminów . Zrób glosariusz na osobnym arkuszu (lub dokumencie) notatek, aby w razie potrzeby móc je łatwo znaleźć i zaktualizować. Napisz opisy terminów własnymi słowami, aby dodatkowo zachęcić do nauki.

2. Robienie pisemnych notatek

Chociaż wyróżnianie jest szybkim sposobem podkreślenia kluczowych punktów, nie zastępuje robienia odpowiednich notatek.

Pamiętaj, że głównym celem robienia notatek jest nauka i prawdopodobnie przygotowanie się do pisania. Kiedy zaczynasz robić notatki, może się okazać, że bierzesz ich za dużo lub za mało, lub gdy odwiedzasz je ponownie, są niejasne lub nie wiesz, jaka jest twoja opinia, a która opinia autora. Będziesz musiał pracować nad tymi obszarami – podobnie jak wszystkie umiejętności życiowe, robienie skutecznych notatek poprawia się wraz z praktyką.

Istnieją dwa główne elementy, które należy uwzględnić w notatkach:

  1. Treść lektury , zwykle poprzez krótkie streszczenia lub parafrazowanie, a także kilka dobrze dobranych cytatów (z numerami stron); i
  2. Twoja reakcja na treść , która może obejmować reakcję emocjonalną, a także pytania, które jej zdaniem wywołują.

Pomocne może być fizyczne rozdzielenie tych dwóch, aby upewnić się, że oba są uwzględnione (patrz ramka).

Twoje notatki mogą również przybierać różne formy i styl, na przykład:

  • Liniowy lub przechodzenie z jednej sekcji do drugiej na stronie w logiczny sposób, przy użyciu nagłówków i podtytułów;
  • Schematyczny , wykorzystujący pola i schematy blokowe do poruszania się po stronie; i
  • Wzory, takie jak mapy myśli, które pozwalają na umieszczenie dużej ilości informacji na jednej stronie, ale polegają na tobie, jeśli pamiętasz podstawowe informacje.

Styl, którego używasz, jest bardzo osobisty: niektórzy wolą bardziej liniowe podejście, a inni lubią wizualne elementy mapowania myśli lub diagramów. Warto wypróbować kilka podejść, aby sprawdzić, które z nich są dla Ciebie najlepsze i w jakich okolicznościach.

Oprócz uwag na temat szczegółowej treści, warto również skompilować podsumowanie na końcu każdej sekcji lub rozdziału.

Podsumowanie jest z definicji precyzyjne. Jego celem jest zgromadzenie istotnych punktów i uproszczenie głównego argumentu lub punktu widzenia autora. Powinieneś być w stanie skorzystać ze swojego podsumowania w przyszłości, aby odnieść się do podniesionych kwestii oraz skorzystać z własnych wyjaśnień i przykładów, w jaki sposób mogą one dotyczyć twojego obszaru tematycznego.

3. Przeglądanie i weryfikacja notatek

Po przeczytaniu tekstu i zrobieniu notatek, będziesz mieć rozsądne streszczenie dokumentu i swoje reakcje na niego.

Jednak podczas czytania całego dokumentu mogą się pojawić inne rzeczy. Na przykład, kiedy zastanawiasz się nad czytaniem, możesz zauważyć pojawiające się tematy lub możesz zauważyć, że twoje wcześniejsze reakcje złagodniały lub wyostrzyły się w miarę przechodzenia, szczególnie w przypadku książek.

Dlatego pomocne jest przejrzenie notatek kilka dni po ich wypełnieniu. W szczególności możesz:

  • Użyj nagłówków lub różnych arkuszy (lub dokumentów), aby oddzielić różne tematy i pomysły;
  • Użyj kolorowych pisaków lub flag, aby podświetlić ważne punkty notatek. Przydatny może być prosty system kodowania kolorami, wykorzystujący różne kolory dla poszczególnych motywów lub problemów; i
  • Zwróć uwagę, gdzie zmieniły się Twoje opinie i dlaczego.

4. Porządkowanie notatek

W zależności od okoliczności możesz zgromadzić wiele notatek.

Notatki nie przydadzą ci się, jeśli nie możesz ich znaleźć, kiedy potrzebujesz, a spędzanie dużo czasu na przerzucaniu stosów papierów to strata czasu. Dlatego ważne jest, aby mieć pewność, że twoje notatki są dobrze zorganizowane i że możesz znaleźć to, czego potrzebujesz, kiedy tego potrzebujesz.

Sposób organizacji notatek będzie zależeć od tego, czy są one „fizyczne”, zapisane na papierze czy „cyfrowe”, przechowywane na komputerze, czy też kombinacja tych dwóch. Będzie to również zależeć od osobistych preferencji, ale dobre opcje obejmują segregatory i foldery, zarówno prawdziwe, jak i cyfrowe. Istnieje również wiele aplikacji, które mogą pomóc w efektywnym przechowywaniu i odzyskiwaniu informacji.


Znalezienie drogi

Ostatecznie to, jak piszesz i organizujesz swoje notatki, zależy od ciebie. Jest to bardzo osobisty wybór i może się okazać, że masz różne preferencje dotyczące czytania zadań, wykładów i bardziej ogólnego czytania.

Ważne jest jednak, aby znaleźć sposób, który będzie dla Ciebie odpowiedni, ponieważ sporządzanie notatek jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów rejestrowania i przechowywania informacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *