Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe?
Bezpieczeństwo jazdy jest kluczową kwestią dla każdego kierowcy, a układ hamulcowy odgrywa w tym kluczową rolę. Jednym z najważniejszych elementów tego systemu są klocki hamulcowe, których systematyczna wymiana jest niezbędna. Choć może to wydawać się zadaniem wymagającym specjalistycznej wiedzy, w rzeczywistości samodzielna wymiana klocków hamulcowych jest jak najbardziej możliwa – i co więcej, może przynieść wymierne oszczędności. W niniejszym kompleksowym przewodniku przedstawimy szczegółową instrukcję krok po kroku, dzięki której każdy właściciel samochodu będzie mógł wykonać tę czynność bez konieczności wizyty w warsztacie.
Bezpieczeństwo jazdy jest kluczową kwestią dla każdego kierowcy, a układ hamulcowy odgrywa w tym kluczową rolę. Jednym z najważniejszych elementów tego systemu są klocki hamulcowe, których systematyczna wymiana jest niezbędna. Choć może to wydawać się zadaniem wymagającym specjalistycznej wiedzy, w rzeczywistości samodzielna wymiana klocków hamulcowych jest jak najbardziej możliwa – i co więcej, może przynieść wymierne oszczędności. W niniejszym kompleksowym przewodniku przedstawimy szczegółową instrukcję krok po kroku, dzięki której każdy właściciel samochodu będzie mógł wykonać tę czynność bez konieczności wizyty w warsztacie.
Budowa klocków hamulcowych
Klocki hamulcowe to skomplikowane elementy, łączące w sobie różnorodne materiały i technologie. Ich „przepis” obejmuje mieszankę włókien, gumy, węgla, szkła lub włókna szklanego, a nawet kevlaru, połączonych ze sobą za pomocą żywicy. Kluczową rolę odgrywa w nich płytka nośna, wykonana ze stali o odpowiedniej grubości, która utrzymuje materiał cierny przy zacisku dociskanym do wirującej tarczy hamulcowej. Płytka ta może być wykonana z tańszej stali podatnej na korozję lub ze stali nierdzewnej, odpornej na uszkodzenia. Materiał cierny jest łączony z płytką nośną za pomocą wysokiego ciśnienia i temperatury, a następnie całość jest poddawana obróbce cieplnej w celu uzyskania odpowiedniej twardości.
Nie chce się Tobie serwisować samochodu przed wyjazdem? A może potrzebujesz busa by wyjechać większą ekipą? Sprawdź ciekawą ofertę firmy z Warszawy oferującej wynajem busów 7-9 osobowych oraz samochodów. ACGRent.pl – wynajem busa Warszawa
Kiedy wymienić klocki hamulcowe?
Nie istnieje uniwersalna odpowiedź po ilu km czy latach należy przygotować się do wymiany klocków hamulcowych, ponieważ ich żywotność jest zależna od wielu zmiennych, takich jak masa pojazdu, typ napędu, rodzaj przekładni oraz styl jazdy kierowcy. W zależności od tych czynników, klocki hamulcowe mogą wymagać wymiany po przejechaniu od 40 000 do 100 000 kilometrów. Niemniej jednak, zanim zajdzie konieczność ich wymiany, samochód zazwyczaj wysyła kierowcy wyraźne sygnały ostrzegawcze. Do najbardziej charakterystycznych objawów należą: piszczenie lub skrzypienie podczas hamowania, szlifowanie, wibracje, wydłużenie drogi hamowania, a także zapalenie się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej.
Aby uniknąć nagłych problemów związanych z hamulcami, warto regularnie monitorować stan klocków hamulcowych. Jednym z kluczowych wskaźników jest grubość klocków, która nie powinna być mniejsza niż 6,4 mm. Regularne sprawdzanie i konserwacja układu hamulcowego nie tylko zwiększają bezpieczeństwo jazdy, ale również mogą przedłużyć żywotność innych elementów układu hamulcowego, takich jak tarcze hamulcowe. Dbając o stan klocków, kierowca może zapobiec poważniejszym awariom i kosztownym naprawom w przyszłości.
Samodzielna wymiana czy wizyta w warsztacie?
Decyzja, czy wymienić klocki hamulcowe samodzielnie, czy zlecić tę czynność w warsztacie, zależy przede wszystkim od dostępności narzędzi i umiejętności mechanicznych właściciela samochodu. Jeśli dysponujemy podstawowym zestawem narzędzi i mamy choć trochę doświadczenia w pracach warsztatowych, samodzielna wymiana klocków może okazać się zaskakująco łatwa i szybka. Pozwoli to ponadto na spore oszczędności w porównaniu z wizytą w serwisie. Z drugiej strony, decydując się na samodzielną naprawę, należy pamiętać o zachowaniu najwyższej ostrożności i przestrzeganiu wszystkich zaleceń bezpieczeństwa.
Niezbędne narzędzia i materiały
Aby wymienić klocki hamulcowe bez konieczności wizyty w warsztacie, potrzebne będą następujące narzędzia i materiały:
- Rękawice ochronne
- Kobyłki lub inne elementy do podparcia pojazdu
- Odpowiedni klucz (nasadowy, otwarty lub nastawny)
- Zacisk lub kawałek drewna do wepchnięcia tłoczka
- Rurka i plastikowa butelka do kontroli poziomu płynu hamulcowego
- Smar do układów hamulcowych
Warto również zaopatrzyć się w nowy komplet klocków hamulcowych, dobranych najlepiej na podstawie numeru VIN samochodu.
Krok po kroku – jak wymienić klocki hamulcowe?
Poniżej postaramy się pokrótce opisać jak należy prawidłowo wymienić klocki hamulcowe w swoim samochodzie.
1. Zdejmij koło
Rozpocznij od poluzowania nakrętek mocujących koło. Następnie podnieś samochód za pomocą podnośnika i umieść kobyłki w odpowiednich miejscach. Opuść podnośnik, całkowicie zdejmij nakrętki i koło, odsłaniając w ten sposób zespół hamulca.
2. Wykręć śrubę ślizgową
Zlokalizuj dwie śruby ślizgowe (zwane również „pinami”), utrzymujące zacisk hamulcowy na miejscu. Zazwyczaj konieczne jest usunięcie tylko dolnej śruby.
3. Obróć zacisk hamulcowy do góry
Po wykręceniu dolnej śruby zacisk hamulcowy odchyla się do góry, umożliwiając łatwy dostęp do klocków. Nie ma potrzeby odłączania przewodu hydraulicznego.
4. Wyjmij stare klocki
Klocki hamulcowe są teraz odsłonięte, a klipsy mocujące trzymają je luźno na miejscu. Wystarczy je po prostu wysunąć.
5. Załóż nowe klipsy mocujące
W zestawie z nowymi klockami znajdziesz również nowe klipsy mocujące, które pozwalają na przesuwanie klocka. Należy je zatrzasnąć na miejscu, upewniając się, że pasują do siebie prawidłowo.
6. Wepchnij tłoczek
Użyj zacisku C lub drewnianego uchwytu, aby powoli wepchnąć tłoczek do tyłu. Pozwoli to na umieszczenie nowych, grubszych klocków. Podczas tej czynności uważaj, aby nie uszkodzić gumowej osłony i uszczelki.
7. Zamontuj nowe klocki
Nowe klocki wsuwają się na miejsce w podobny sposób jak stare. Upewnij się, że są prawidłowo osadzone w klipsach.
8. Zmień położenie zacisku
Przy cofniętych tłoczkach zacisk powinien wsunąć się na klocki bez większego wysiłku. Jeśli napotykasz opór, sprawdź, czy tłoczki zostały całkowicie wycofane.
9. Ponownie zamontuj śrubę ślizgową
Przykręć z powrotem śrubę ślizgową, wyprostuj koła samochodu i załóż koło, dokręcając nakrętki.
10. Powtórz czynności po drugiej stronie
Wykonaj wszystkie powyższe kroki również na drugiej stronie przednich hamulców. Pamiętaj o monitorowaniu poziomu płynu hamulcowego, który może się podnieść po zainstalowaniu nowych klocków.
11. Wykonaj jazdę próbną
Po zakończeniu wymiany klocków wykonaj jazdę próbną w bezpiecznych warunkach, zwracając szczególną uwagę na pierwsze hamowania. Pamiętaj, że pedał hamulca może być teraz w nieco wyższej pozycji niż wcześniej.
Ile to kosztuje i ile trwa?
Samodzielna wymiana klocków hamulcowych to nie tylko oszczędność czasu, ale także pieniędzy. Koszt kompletu klocków to zazwyczaj 80-100 zł za zamienniki, podczas gdy w warsztacie za samą usługę zapłacimy 150-200 zł za oś. Co więcej, cała operacja zajmie przeciętnie 1-1,5 godziny, podczas gdy fachowcy potrzebują na to od 30 minut do 1 godziny.
Podsumowanie
Wymiana klocków hamulcowych to czynność, którą każdy właściciel samochodu może wykonać samodzielnie, bez konieczności wizyty w warsztacie. Wystarczy dysponować podstawowymi narzędziami, zapoznać się z procedurą naprawy i zachować najwyższą ostrożność podczas pracy. Dzięki temu zyskamy nie tylko oszczędności finansowe, ale także cenne doświadczenie związane z obsługą własnego pojazdu. Pamiętajmy jednak, że układ hamulcowy odpowiada za nasze bezpieczeństwo, dlatego wszelkie prace należy wykonywać z należytą starannością.
Autor: Marcin Soska
Artykuł przygotowany w partnerstwie z Skup AAut – skup aut Warszawa.
Czytaj również na ich blogu: