Budowanie relacji

Czasami dobre relacje pojawiają się naturalnie. Wszyscy mieliśmy doświadczenia, w których „dogadywaliśmy się” lub „dogadywaliśmy” z kimś innym bez konieczności próbowania. Tak często zaczynają się przyjaźnie. Jednak relacje można również budować i rozwijać świadomie, znajdując wspólną płaszczyznę i okazując empatię.

Budowanie relacji to proces ustanawiania tego połączenia. Zwykle opiera się na wspólnych doświadczeniach lub poglądach, w tym na wspólnym poczuciu humoru. Budowanie relacji wydaje się być najważniejsze na początku znajomości lub współpracy. Utworzona relacja może jednak trwać wiele lat.

Relacja jest ważna zarówno w naszym życiu zawodowym, jak i osobistym.

Pracodawcy są bardziej skłonni do zatrudniania kogoś, o kim wierzą, że będzie dobrze współpracował z ich obecnymi pracownikami. Relacje osobiste są łatwiejsze do nawiązywania i rozwijania, gdy istnieje ściślejsza więź i zrozumienie między zaangażowanymi stronami – tj. Wzajemna więź.

Kiedy po raz pierwszy spotykamy kogoś nowego, zaczynamy budować dobre relacje. Czy nam się to podoba, czy nie, właśnie dlatego istnieje small talk: jest to sposób na znalezienie wspólnych elementów z innymi ludźmi i zbudowanie tej wspólnej więzi. Ta więź jest ważna, ponieważ wszyscy mamy skłonność do przebywania z „ludźmi takimi jak my”.

O wiele łatwiej jest budować relacje z kimś, kto jest bardzo podobny do ciebie lub ma wiele wspólnych zainteresowań.

Dzieliliście się gruntami i tematami do omówienia. Masz również wspólne ramy odniesienia. To sprawia, że ​​zarówno budowanie relacji, jak i ogólniejsza komunikacja są znacznie łatwiejsze.

Jednak prawdopodobnie wszyscy myśleliśmy:

„Jestem pewien, że on / ona jest kochany, ale tak naprawdę nie mamy ze sobą nic wspólnego”.

W takich okolicznościach współpraca może być trudniejsza, a komunikacja trudniejsza, ponieważ brakuje ci wspólnych punktów odniesienia. Będziesz musiał ciężej pracować, aby zbudować dobre relacje i rozwinąć swój związek – ale nadal jest to możliwe .


Rozbić lód

Dla wielu rozpoczęcie rozmowy z nieznajomym jest stresującym wydarzeniem. Możemy zagubić się w słowach i niezręcznie z językiem ciała i manierami.

Tworzenie relacji na początku rozmowy z kimś nowym często sprawia, że ​​wynik rozmowy jest bardziej pozytywny. Bez względu na to, jak bardzo jesteś stresujący i / lub zdenerwowany, pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to spróbować się zrelaksować i zachować spokój. Zmniejszając napięcie w sytuacji, komunikacja staje się łatwiejsza, a więź rośnie.

Kiedy spotykasz kogoś po raz pierwszy, jest kilka prostych rzeczy, które możesz zrobić, aby zmniejszyć napięcie. To pomoże wam obojgu poczuć się bardziej zrelaksowanym i skuteczniej komunikować się. Obejmują one:

  • Podczas wstępnej pogawędki używaj „bezpiecznych tematów” niezagrażających. Porozmawiaj o ustalonych wspólnych doświadczeniach, pogodzie, o tym, jak podróżowałeś do miejsca, w którym jesteś. Unikaj mówienia zbyt dużo o sobie i unikaj zadawania bezpośrednich pytań o drugą osobę.
  • Posłuchaj, co mówi druga osoba i poszukaj wspólnych doświadczeń lub okoliczności. To da ci więcej do omówienia na początkowych etapach komunikacji.
  • Spróbuj wprowadzić element humoru. Wspólny śmiech tworzy harmonię, żartuj sobie z siebie lub z sytuacji / okoliczności, w których się znajdujesz, ale unikaj żartów z innych ludzi.Więcej informacji można znaleźć w artykule Rozwijanie poczucia humoru .
  • Bądź świadomy swojej mowy ciała i innych sygnałów niewerbalnych, które wysyłasz. Staraj się utrzymywać kontakt wzrokowy przez około 60% czasu. Zrelaksuj się i pochyl się lekko w ich stronę, aby pokazać, że słuchają, i odzwierciedlaj ich mowę ciała, jeśli to konieczne.Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Komunikacja niewerbalna .
  • Okaż trochę empatii. Pokaż, że potrafisz zobaczyć punkt widzenia drugiej osoby. Pamiętaj, że w raporcie chodzi o znajdowanie podobieństw i „ bycie na tej samej długości fali ”, co ktoś inny. W osiągnięciu tego pomoże bycie empatycznym.Zobacz naszą stronę Czym jest empatia? po więcej informacji.

Upewnij się, że druga osoba czuje się włączona, ale nie jest przesłuchiwana podczas początkowych rozmów. Tak jak możesz czuć się spięty i niespokojny, spotykając się i rozmawiając z kimś nowym, oni też mogą.

Uspokój drugą osobę. Pozwoli Ci to się zrelaksować, a rozmowa stanie się bardziej naturalna.


Budowanie komunikacji niewerbalnej

Pierwsze rozmowy mogą pomóc nam się zrelaksować. Jednak dość dużo budowania relacji odbywa się bez słów i za pośrednictwem niewerbalnych kanałów komunikacji.

Tworzymy i utrzymujemy relacje podświadomie poprzez dopasowywanie sygnałów niewerbalnych, w tym pozycji ciała, ruchów ciała, kontaktu wzrokowego, wyrazu twarzy i tonu głosu z drugą osobą.

Zobacz, jak dwóch przyjaciół rozmawia, gdy masz okazję, i zobacz, jak podświadomie naśladują nawzajem niewerbalną komunikację.

Relację tworzymy instynktownie. Jest to nasza naturalna obrona przed konfliktem, którego większość z nas będzie się starała unikać przez większość czasu.

Ważne jest, aby używać odpowiedniego języka ciała. Czytamy i od razu wierzymy w to, co mówi nam język ciała, podczas gdy bardziej przekonywujemy się przy komunikacji głosowej. Jeśli istnieje rozbieżność między tym, co mówimy, a naszym językiem ciała, osoba, z którą przebywamy, uwierzy w język ciała. Dlatego budowanie relacji zaczyna się od okazywania odpowiedniej mowy ciała. Zwykle oznacza to bycie przyjaznym, zrelaksowanym i otwartym.

Oprócz zwracania uwagi i dopasowywania mowy ciała do osoby, z którą jesteśmy, pomaga również dopasować jej słowa. Zastanawianie się i wyjaśnianie tego, co zostało powiedziane, jest użyteczną taktyką powtarzania tego, co przekazała druga osoba. Nie tylko potwierdzi to, że słuchasz, ale także da Ci możliwość wykorzystania słów i faz drugiej osoby, dodatkowo podkreślając podobieństwo i wspólną płaszczyznę.

Sposób, w jaki używamy głosu, jest również ważny w rozwijaniu relacji. Kiedy jesteśmy zdenerwowani lub spięci, zwykle mówimy szybciej. To z kolei może sprawić, że będziesz brzmieć bardziej zestresowanym. Mamy tendencję do zmieniania naszych głosów, wysokości, głośności i tempa, aby uczynić to, co mówimy, bardziej interesującym, ale ma to również wpływ na to, jak się odbieramy. Spróbuj ściszyć ton i mów wolniej i ciszej. To faktycznie pomoże ci łatwiej rozwinąć relacje.


Pomocne zachowania związane z budowaniem relacji

Istnieją pewne zachowania, które są szczególnie pomocne w budowaniu relacji. Obejmują one:

  • Jeśli siedzisz, pochyl się w stronę osoby, z którą rozmawiasz , z otwartymi dłońmi i nie skrzyżowanymi rękami i nogami. Jest to otwarta mowa ciała, która pomoże tobie i osobie, z którą rozmawiasz, poczuć się bardziej zrelaksowana.
  • Spójrz na drugą osobę przez około 60% czasu. Daj im dużo kontaktu wzrokowego, ale uważaj, aby nie sprawić, że poczują się nieswojo.
  • Podczas słuchania kiwaj głową i wykonuj zachęcające dźwięki i gesty.
  • Uśmiechnij się!
  • Użyj imienia drugiej osoby na początku rozmowy. Jest to nie tylko postrzegane jako uprzejme, ale także wzmocni to imię w twoim umyśle, więc jest mniej prawdopodobne, że je zapomnisz!
  • Spróbuj zadać drugiej osobie pytania otwarte (takie, które wymagają więcej niż odpowiedzi „tak” lub „nie”). Odpowiedzi na te pytania są wygodniejsze, ponieważ nie jesteś skierowany na miejsce, aby wyrazić jasną opinię.
  • Unikaj spornych tematów rozmów . O wiele łatwiej jest trzymać się pogody, ostatniego mówcy i ustaleń dotyczących podróży, niż ryzykować kłótnię o politykę.
  • Skorzystaj z informacji zwrotnej, aby podsumować, przemyśleć i wyjaśnić drugiej osobie, co Twoim zdaniem powiedziała. Daje to możliwość szybkiego naprawienia wszelkich nieporozumień.
  • Porozmawiaj o rzeczach, które odnoszą się do tego, co powiedziała druga osoba . Znajdź powiązania między typowymi doświadczeniami.
  • Staraj się okazywać empatię. Pokaż, że potrafisz zrozumieć, jak czuje się druga osoba i potrafisz patrzeć na sprawy z jej punktu widzenia.
  • Jeśli zgadzasz się z drugą osobą, otwarcie powiedz to i powiedz dlaczego .
  • Opieraj się na pomysłach drugiej osoby .
  • Nie oceniaj drugiej osoby. Porzuć stereotypy i wszelkie z góry przyjęte poglądy na temat tej osoby.
  • Jeśli musisz się nie zgadzać z drugą osobą, najpierw podaj powód, a następnie powiedz, że się nie zgadzasz .
  • Przyznaj się, gdy nie znasz odpowiedzi lub popełniłeś błąd. Szczerość jest zawsze najlepszą taktyką, a uznanie błędów pomoże zbudować zaufanie.
  • Bądź szczery , wykorzystując zachowania wizualne i werbalne, aby zmaksymalizować wpływ komunikacji.
  • Komplementuj, unikaj krytyki i bądź uprzejmy.

Niezbędna umiejętność

Rozwijanie relacji jest istotną częścią każdego związku. Bez relacji w zasadzie nie mielibyście żadnego związku!

Umiejętność świadomego budowania relacji jest zatem niezwykle przydatna zarówno osobiście, jak i zawodowo. Jako umiejętność oznacza to, że możesz szybciej budować relacje i szybciej poprawiać komunikację. Wasze relacje w pracy będą bardziej efektywne, a w rezultacie wasze relacje osobiste będą silniejsze.

Więcej dowiesz się na szkoleniach związanych z budową relacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *