Poprawa komunikacji: rozwijanie skutecznych umiejętności komunikacyjnych

Efektywne umiejętności komunikacyjne są podstawą sukcesu w wielu aspektach życia. Wiele zawodów wymaga dobrych umiejętności komunikacyjnych. Osoby z dobrymi umiejętnościami komunikacyjnymi zwykle również cieszą się lepszymi relacjami interpersonalnymi z przyjaciółmi i rodziną.

Skuteczna komunikacja jest zatem kluczową umiejętnością interpersonalną, a nauczenie się, jak poprawić komunikację, ma wiele zalet. Jednak wielu osobom trudno jest wiedzieć, od czego zacząć. Ta strona przedstawia najczęstsze „obszary problemowe” i sugeruje, na czym możesz skupić swoją uwagę.

Identyfikowanie problemów

Wiele osób docenia, że ​​ma problem z umiejętnościami komunikacyjnymi, ale nie wie, od czego zacząć poprawiać. Istnieje wiele sposobów identyfikacji poszczególnych obszarów problemowych, w tym:

  • Poproś przyjaciół, rodzinę i współpracowników o poradę . Większość ludzi z przyjemnością pomoże Ci w Twojej drodze do samodoskonalenia. Być może od jakiegoś czasu czekali na tę okazję.
  • Skorzystaj z narzędzia do samooceny, takiego jak nasza samoocena umiejętności interpersonalnych . Pomoże Ci to zidentyfikować najważniejsze obszary wymagające poprawy.
  • Zamiast tego możesz po prostu popracować nad poprawieniem najczęściej występujących problemów i zobaczyć, co się stanie.

Cztery kluczowe obszary wymagające poprawy

Zasadniczo istnieją cztery główne obszary umiejętności komunikacyjnych, które większość z nas powinna poprawić. Są to słuchanie, komunikacja niewerbalna, świadomość i zarządzanie emocjonalne oraz zadawanie pytań.

1. Naucz się słuchać

Jednym z najczęstszych obszarów wymagających poprawy jest słuchanie.

Wszyscy mamy tendencję do zapominania, że ​​komunikacja jest procesem dwukierunkowym. Wpadamy w pułapkę „nadawania”, w którym po prostu wysyłamy wiadomość i nie słuchamy odpowiedzi. Dość często nie słuchamy rozmów, ale myślimy o tym, co zamierzamy powiedzieć dalej.

Poprawa umiejętności słuchania prawdopodobnie przyniesie poprawę w relacjach zarówno w pracy, jak iw domu.

Co jednak słucha? Słuchanie to nie to samo, co słyszenie . Nauka słuchania oznacza nie tylko zwracanie uwagi na wypowiadane słowa, ale także na to, jak są wypowiadane i na przesyłane za ich pomocą wiadomości niewerbalne. Oznacza to poświęcenie całej uwagi osobie mówiącej i autentyczne skupienie się na tym, co mówi – a czego nie mówi.

Dobrzy słuchacze używają technik wyjaśniania i refleksji, aby potwierdzić to, co powiedziała druga osoba i uniknąć nieporozumień. Techniki te również bardzo wyraźnie pokazują, że słuchasz, podobnie jak aktywne słuchanie .

2. Badanie i zrozumienie komunikacji niewerbalnej

Większość wiadomości jest przekazywana niewerbalnie. Niektóre szacunki sugerują, że może to być nawet 80% komunikacji.

Dlatego ważne jest, aby wziąć pod uwagę i zrozumieć komunikację niewerbalną – szczególnie gdy jest ona nieobecna lub ograniczona, na przykład gdy komunikujesz się na piśmie lub telefonicznie.

Komunikacja niewerbalna jest często uważana za język ciała , ale w rzeczywistości obejmuje znacznie więcej. Obejmuje to na przykład ton i wysokość głosu, ruchy ciała, kontakt wzrokowy, postawę, wyraz twarzy, a nawet zmiany fizjologiczne, takie jak pocenie się.

Dzięki temu możesz lepiej zrozumieć innych ludzi, zwracając szczególną uwagę na ich komunikację niewerbalną. Możesz także upewnić się, że przekaz jest wyraźniejszy, upewniając się, że Twoje słowa i mowa ciała są spójne.

3. Świadomość emocjonalna i zarządzanie

Trzecim podkreślonym obszarem komunikacji jest świadomość emocji własnych i innych ludzi oraz umiejętność radzenia sobie z tymi emocjami.

W pracy łatwo wpaść w pułapkę myślenia, że ​​wszystko powinno być logiczne, a na emocje nie ma miejsca. Jednak jesteśmy ludźmi i dlatego jesteśmy niechlujni i emocjonalni. Nikt z nas nie może zostawić swoich emocji w domu – i nie powinniśmy też tego robić. Nie oznacza to, że powinniśmy „pozwolić temu wszystkiemu spędzać wolny czas”. Jednak świadomość emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, może zdecydowanie poprawić komunikację.

Takie rozumienie emocji własnych i innych jest znane jako inteligencja emocjonalna .

Istnieje wiele dowodów na to, że sukces w życiu jest o wiele ważniejszy niż to, co moglibyśmy nazwać „inteligencją intelektualną”.

Inteligencja emocjonalna obejmuje szeroki zakres umiejętności, zwykle podzielonych na umiejętności osobiste i umiejętności społeczne. Umiejętności osobiste obejmują samoświadomość, samoregulację i motywację. Umiejętności społeczne obejmują empatię i umiejętności społeczne. Każdy z nich jest podzielony na więcej umiejętności.

Na przykład:

  • Samoświadomość składa się ze świadomości emocjonalnej, dokładnej samooceny i pewności siebie.
  • Empatia to umiejętność „czucia” z innymi: dzielenia się swoimi emocjami i rozumienia ich. Obejmuje zrozumienie innych, rozwijanie ich, orientację na usługi, docenianie i wykorzystywanie różnorodności oraz świadomość polityczną.

Zasadniczo zasadą stojącą za różnymi umiejętnościami składającymi się na inteligencję emocjonalną jest to, że musisz być świadomy i rozumieć własne emocje oraz umieć je opanować, aby rozumieć i dobrze współpracować z innymi.

4. Kwestionowanie umiejętności

Czwarty obszar, w którym wiele osób walczy, to kwestionowanie .

Zadawanie pytań jest kluczową umiejętnością, dzięki której dobrze zrozumiałeś czyjąś wiadomość. To także bardzo dobry sposób na zdobycie większej ilości informacji na dany temat lub po prostu rozpoczęcie rozmowy i jej kontynuowanie. Osoby z dobrymi umiejętnościami zadawania pytań są często postrzegane jako bardzo dobrzy słuchacze, ponieważ spędzają dużo więcej czasu na wyciąganiu informacji od innych niż na rozpowszechnianiu własnych opinii.


Przesyłanie wiadomości

Te cztery kluczowe obszary komunikacji mają jedną wspólną cechę: wszystkie (lub w większości) dotyczą odbierania wiadomości.

Są jednak również ważne rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć prawdopodobieństwo skutecznego „przekazania” wiadomości. Na przykład:

  • Nie mów po prostu pierwszej rzeczy, która przyjdzie ci do głowy . Zamiast tego poświęć chwilę i zwróć szczególną uwagę na to , co mówisz i jak to mówisz.
  • Skoncentruj się na znaczeniu tego , co chcesz przekazać .

Zastanów się, w jaki sposób Twoja wiadomość może zostać odebrana przez drugą osobę i dostosuj komunikację do swoich potrzeb. Komunikując się jasno, możesz pomóc uniknąć nieporozumień i potencjalnych konfliktów z innymi. Możesz na przykład sprawdzić, czy zrozumieli, prosząc ich o zastanowienie się lub podsumowanie tego, co usłyszeli i zrozumieli.

Pomocne może być również zwrócenie szczególnej uwagi na różnice kulturowe, przeszłe doświadczenia, postawy i umiejętności podczas przekazywania wiadomości . Unikaj żargonu i zbyt skomplikowanego języka i wyjaśniaj wszystko tak prosto, jak to tylko możliwe. Zawsze unikaj rasistowskich i seksistowskich określeń lub jakiegokolwiek języka, który może spowodować urazę.


Inne aspekty, które mogą wpływać na komunikację

Istnieje wiele innych elementów i aspektów, które mogą wpływać na sposób przesyłania i odbierania wiadomości. Obejmują one użycie humoru, sposób, w jaki traktujesz ludzi bardziej ogólnie, oraz twoje własne nastawienie – zarówno do życia, jak i do drugiej osoby oraz do komunikowania się.

  • Korzystanie z humoru

    Śmiech uwalnia endorfiny, które mogą pomóc złagodzić stres i niepokój. Większość ludzi lubi się śmiać i czuje pociąg do kogoś, kto może ich rozśmieszyć. Nie bój się być zabawnym lub sprytnym, ale upewnij się, że Twój humor jest odpowiedni do sytuacji. Użyj swojego poczucia humoru, aby przełamać lody, obniżyć bariery i zdobyć sympatię innych. Używając odpowiedniego humoru, będziesz postrzegany jako bardziej charyzmatyczny.

  • Traktuj ludzi jednakowo

    Zawsze staraj się komunikować na równych zasadach i unikaj protekcjonalnego traktowania ludzi. Nie mów o innych za ich plecami i staraj się nie rozwijać ulubionych: traktując ludzi jako równych sobie, a także równych sobie nawzajem, zbudujesz zaufanie i szacunek. Jeśli problemem jest poufność , upewnij się, że jego granice są znane i zapewnij jego utrzymanie.

  • Spróbuj rozwiązać konflikt

    Prawie zawsze pomocne jest rozwiązywanie problemów i konfliktów w miarę ich pojawiania się, zamiast pozwolić im się jątrzyć. Najefektywniejsi komunikatorzy są również dobrymi mediatorami i negocjatorami . Nie są stronnicze ani osądzające, ale zamiast tego ułatwiają rozwiązywanie konfliktów.

  • Zachowuj pozytywne nastawienie i uśmiechaj się

    Niewiele osób chce przebywać z kimś, kto jest nieszczęśliwy. Staraj się być przyjazny, optymistyczny i pozytywny w stosunku do innych ludzi. Utrzymuj pozytywne, radosne podejście do życia: kiedy sprawy nie idą zgodnie z planem, zachowaj optymizm i ucz się na błędach. Jeśli często się uśmiechasz i zachowujesz pogodę ducha, ludzie z większym prawdopodobieństwem zareagują na Ciebie pozytywnie.

    Więcej informacji można znaleźć na naszych stronach poświęconych osobistej prezentacji i pozytywnemu myśleniu .

    Podobnie, jeśli coś cię denerwuje lub denerwuje, poczekaj kilka godzin i uspokój się, zanim podejmiesz działanie. Jeśli narzekasz, rób to spokojnie, spróbuj znaleźć pozytywne aspekty tej sytuacji i unikaj niepotrzebnej krytyki.

  • Minimalizuj stres

    Niektóre scenariusze komunikacji są z natury stresujące. Stres może być jednak główną przeszkodą w skutecznej komunikacji. Dlatego wszystkie strony powinny starać się zachować spokój i koncentrację.

    Wskazówki i porady dotyczące łagodzenia stresu i unikania go znajdują się na naszych stronach: Unikanie stresu i Wskazówki dotyczące łagodzenia stresu . Ważne jest również, aby nauczyć się relaksować, dlatego mamy serię stron poświęconych technikom relaksacji .


Podróż do nauki przez całe życie

Dla większości z nas doskonalenie umiejętności komunikacyjnych to proces ciągły. Jest mało prawdopodobne, aby kiedykolwiek nadszedł moment, w którym ktokolwiek z nas mógłby szczerze powiedzieć, że nie możemy się więcej dowiedzieć o komunikacji: że byliśmy teraz ekspertami i nigdy nie zrozumieliśmy tego źle.

To, że nigdy nie będziemy „ekspertami”, nie oznacza jednak, że nie powinniśmy rozpoczynać procesu doskonalenia.

Poprawa umiejętności komunikacyjnych prawie na pewno ułatwi i poprawi wszystkie relacje międzyludzkie, zarówno w domu, jak iw pracy. To inwestycja czasu, która z pewnością się opłaci.

Więcej dowiesz się na szkoleniach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *