Świadome zakupy żywności – jak czytać etykiety?

Zakupy spożywcze robimy niemal codziennie. Podczas wyboru produktów kierujemy się różnymi kryteriami. Niektóre marki po prostu są nam bliskie, w innych kusi nas cena, pozostałe polecili nam znajomi. Jednak czy na tej podstawie powinniśmy wrzucać towar do koszyka? Niekoniecznie. Najważniejszym elementem każdego produktu spożywczego jest etykieta, którą powinniśmy dokładnie przeanalizować, zanim zdecydujemy się na zakup.

Do kiedy?

Pierwszą informacją, którą powinniśmy znaleźć na etykiecie, jest data przydatności do spożycia. Może być ona zapisana w dwojaki sposób. „Najlepiej spożyć przed” oznacza, że po danej dacie produkt może nieco zmienić swoje właściwości, ale nadal będziemy mogli go zjeść. Z kolei gdy na etykiecie jest napisane „najlepiej spożyć do”, powinniśmy bezwzględnie pilnować tej daty. Spożycie produktu w późniejszym okresie może być niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Z jakich składników?

Obecnie na fali „Eko” coraz więcej klientów dokładnie przegląda skład znajdujący się na opakowaniu. Nie wszyscy jednak czytają go ze zrozumieniem. Na nalepce składniki są zamieszczone w zależności od jego ilości w produkcie. Na samym początku znajdują się te składniki, których jest najwięcej. W dalszej kolejności prawdopodobnie pojawią się wszelkiego rodzaju dodatki. Większość z nich jest dla nas niebezpieczna, dlatego powinniśmy ich unikać. Należą do nich między innymi glutaminian sodu, syrop glukozowo-fruktozowy czy benzoesan sodu. Nie kupujmy także produktów z fosforanami i sztucznymi barwnikami. Po weryfikacji może się okazać, że większość artykułów, które wkładamy do koszyka jest niezbyt zdrowa. Na szczęście mamy alternatywę. Ekologiczna żywność jest coraz bardziej popularna i na pewno zawiera mniej (lub wcale) niebezpiecznych dla nas dodatków.

Wartość odżywcza

Informacje opisywane na opakowaniu opisują zazwyczaj wartość odżywczą w 100 gramach produktów. Oczywiście bez trudu przeliczymy te dane na całe opakowanie. Zawsze sprawdzajmy wartość energetyczną, ilość tłuszczu oraz węglowodanów. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na białko i sól. Te informacje są istotne dla każdego, nie tylko dla osób przebywających na diecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *