Radzenie sobie z brakiem asertywności

Nauka asertywnego zachowania jest bardzo dobra, ale jak radzisz sobie z nieasertywnym zachowaniem innych?

Każda interakcja jest co najmniej dwukierunkowa, a nauka asertywnego radzenia sobie z nieasertywnymi zachowaniami innych jest ważną umiejętnością.

Pokusa polega na tym, aby reagować agresywnie lub biernie na bierne lub agresywne zachowanie innych ludzi. Może się tak zdarzyć szczególnie wtedy, gdy cię złości.

Ta strona wyjaśnia jednak, jak skutecznie i asertywnie radzić sobie zarówno z pasywnym, jak i agresywnym zachowaniem.


Radzenie sobie z zachowaniami pasywnymi

Ludzie często zachowują się biernie z powodu niskiej samooceny lub pewności siebie. Zachowując się asertywnie, powinieneś starać się jasno pokazać, że wkład drugiej osoby jest ceniony, a tym samym zwiększyć jej pewność siebie i poczucie własnej wartości.

Pamiętaj, że czyjś wkład można docenić, niekoniecznie się z nim zgadzając.

Oprócz bycia bardziej asertywnymi, asertywność powinna być również zachęcana u innych, aby mogli swobodnie komunikować swoje pomysły i emocje bez odczuwania presji, by powiedzieć pewne rzeczy.

Asertywność u innych można zachęcać, stosując dobrze wyćwiczone umiejętności interpersonalne, takie jak słuchanie, zadawanie pytań, refleksja i wyjaśnianie.

Oto kilka sposobów na wykazanie, że cenisz wkład drugiej osoby:

  • Zachęcaj ich do udziału poprzez otwarte zadawanie pytań, zadawanie im opinii i wciąganie ludzi do dyskusji w sytuacjach grupowych.
  • Posłuchaj uważnie, co ktoś ma do powiedzenia, zanim przejdziesz dalej. W razie potrzeby użyj technik zadawania pytań, aby wyjaśnić ich opinię, zanim odpowiesz własną.Zobacz nasze strony: Umiejętności słuchania.
  • Pokaż, że jesteś zainteresowany tym, co ktoś ma do powiedzenia, poprzez odpowiednie zadawanie pytań, refleksję, wyjaśnianie i podsumowywanie.
  • Pokaż, że cenisz wkład drugiej osoby poprzez stosowanie odpowiedniej komunikacji werbalnej i niewerbalnej, takiej jak kiwanie głową, uśmiech, dobry kontakt wzrokowy i zachęcający język.
  • Zachęcaj ludzi do większej otwartości w wyrażaniu swoich uczuć, życzeń i pomysłów.
  • Nie pozwól sobie na wzięcie odpowiedzialności za decyzje, które powinny być podejmowane wspólnie. Zamiast tego wspieraj innych, aby wnieśli swój wkład w dyskusję.

Im bardziej dana osoba jest w stanie wnieść swój wkład i czuje, że jej wkład jest ceniony, tym bardziej poczuje się doceniony jako jednostka. Doświadczenie pozytywnej informacji zwrotnej pomoże zwiększyć pewność siebie osoby. Cały łańcuch wydarzeń powinien umożliwić osobie zainteresowanej przezwyciężenie wszelkich biernych reakcji i bardziej asertywne zachowanie.

Kluczowe strategie, które mogą pomóc radzić sobie z agresywnym zachowaniem:

  • Zachowaj samokontrolę. Chociaż złość może czasami być pozytywną siłą, reagowanie w podobny sposób złości niewiele zrobi, aby zniechęcić do agresji. W razie potrzeby bądź przygotowany na zastanowienie się nad kwestiami przed rozpoczęciem dyskusji. Pomocne może być stwierdzenie w rodzaju: „Potrzebuję czasu, aby o tym pomyśleć” lub „Czy możemy o tym porozmawiać jutro, kiedy będziemy mieli więcej czasu?” .

Zobacz nasze strony: Co to jest gniew?, aby dowiedzieć się więcej, oraz samokontroli, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak zachować kontrolę nad własnymi emocjami.

  • Pamiętaj, że inni ludzie mają prawo do swoich emocji, w tym złości. Potwierdź ich złość, na przykład, mówiąc „ Widzę, że to naprawdę cię zdenerwowało i jesteś z tego powodu bardzo zły ”.
  • Wstrzymywanie się lub liczenie do dziesięciu przed odpowiedzią na wybuch może pomóc uniknąć automatycznej, obronnej lub agresywnej odpowiedzi.
  • Unikaj kłótni i defensywności i staraj się zachować spokój.
  • Spróbuj znaleźć obszary porozumienia z drugą osobą, zamiast skupiać się na nieporozumieniach.
  • Znajdź i zademonstruj sposoby dzielenia się decyzjami i rozwiązaniami, np. „ Jak możemy znaleźć rozwiązanie tego problemu? 
  • Spróbuj okazywać drugiej osobie trochę empatii; jak się czujesz, gdy jesteś zły na innych?
    Zobacz naszą stronę: Czym jest empatia?

Często osobie zachowującej się agresywnie trudno jest się uspokoić i spojrzeć na sprawy z szerszej perspektywy, ponieważ złość może być wyrazem osobistej frustracji.

Stosowanie tych technik powinno pomóc ci w wyrażaniu siebie raczej asertywnie niż agresywnie. Powinno to pomóc złagodzić sytuację i zaowocować bardziej pozytywną i skuteczną komunikacją.

Więcej dowiesz się na szkoleniach z tematyką interpersonalną.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *