Wskazówki dotyczące nawodnienia

Utrzymywanie odpowiedniego nawodnienia to jeden z fundamentów naszego zdrowia. W końcu nasze ciała składają się w 60% – 70% z wody.

Gospodarujemy wodę każdego dnia, po prostu żyjąc i będąc aktywnym, co powoduje, że nasze ciała dają nam wskazówki, aby pić jej więcej, uzupełniać rezerwy i unikać odwodnienia. To sprawia, że ​​nasze ciała wracają do homeostazy i wtedy cykl zaczyna się od nowa.

Chociaż wiele osób uważa, że ​​odwodnienie to coś, co może się zdarzyć tylko latem, bardzo się mylą — może się to zdarzyć w każdej chwili i nie musi kończyć się suchym gardłem. Może wkradać się na nas również zimą, bez wyraźnych objawów i może mieć szkodliwy wpływ na nasz ogólny stan zdrowia i samopoczucie.

Kiedy większość z nas myśli o nawodnieniu, myślimy po prostu o piciu większej ilości wody. Utrzymanie nawodnienia polega na utrzymaniu właściwej równowagi elektrolitów obecnych w wodzie, takich jak potas, magnez, wapń i inne oraz węglowodanów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu.

Dlatego nawodnienie to coś więcej niż picie wody. Chodzi o posiadanie dobrze opracowanego planu żywieniowego, który pomoże Ci utrzymać równowagę elektrolitów i węglowodanów.

Co powinieneś wiedzieć o nawodnieniu?

Odwodnienie, które jest nieprzyjemnym stanem fizycznym spowodowanym utratą większej ilości płynów ustrojowych niż przyjmujemy, może mieć szkodliwe konsekwencje dla naszego zdrowia.

Może występować w postaci łagodnej, umiarkowanej lub ciężkiej, w zależności od ogólnego stanu naszych płynów ustrojowych (stosunek utraconej/niezastąpionej wody w organizmie). Ponieważ elektrolity są niezbędne do podstawowego funkcjonowania naszego układu nerwowego i mózgu, poważne odwodnienie może prowadzić do problemów z układem nerwowym.

Inne problemy związane z ciężkim lub długotrwałym odwodnieniem to uraz cieplny, problemy z nerkami i drogami moczowymi, niskie ciśnienie krwi, drgawki, ale są też mniej niebezpieczne, ale dość nieprzyjemne biegunki i wymioty.

Chociaż objawy fizyczne są najczęstsze, odwodnienie może również mieć wpływ na zdolności intelektualne i psychologiczne danej osoby. Na przykład funkcje poznawcze ulegają spowolnieniu, gdy jesteśmy odwodnieni, a gdy jesteśmy spragnieni, trudniej jest nam pozostać skoncentrowanym i na budowaniu zadania. Dzieje się tak, ponieważ nasz mózg potrzebuje optymalnego poziomu elektrolitów, aby prawidłowo funkcjonować.

Łagodne i umiarkowane odwodnienie może powodować bóle głowy, osłabienie, zawroty głowy lub letarg. Fizycznie możemy odczuwać suchość w ustach, brak moczu, ciemne zabarwienie moczu, przyspieszenie bicia serca, suchą i mniej elastyczną skórę itp.

Odwodnienie stanowi największe ryzyko dla osób starszych, ponieważ starsi ludzie mogą zapomnieć o piciu wystarczającej ilości wody w ciągu dnia. Może to pogorszyć objawy wszelkich potencjalnych chorób fizycznych, na które mogą cierpieć.

Ile wody potrzebujesz dziennie?

Według Amerykańskiej Narodowej Akademii Nauk, Inżynierii i Medycyny zalecana ilość wody dla przeciętnej osoby dorosłej wynosi około 4 litry dla mężczyzn i 3 litry dla kobiet. Odpowiada to około 12-15 filiżankom wody dziennie (11,5 filiżanki dla kobiet i 15,5 filiżanki dla mężczyzn).

Jeśli ćwiczysz regularnie lub jeśli na zewnątrz jest bardzo ciepło, to spożycie powinno być jeszcze wyższe. Ponadto, gdy piłeś kawę lub napoje alkoholowe lub jesz słone lub pikantne potrawy, Twój organizm może potrzebować jeszcze więcej wody niż zwykle, ponieważ wszystkie one przyspieszają odwodnienie. Może nie brzmi to zbyt intuicyjnie, ale słone i pikantne potrawy faktycznie podnoszą temperaturę naszego ciała, co prowadzi do większego wydatkowania wody w organizmie. Jeśli ostatnio jadłeś fast foody lub przekąski, być może pamiętasz, że później byłeś bardzo spragniony.

Aby zapobiec negatywnym skutkom zdrowotnym spowodowanym odwodnieniem, ważne jest, aby przez cały czas pozostawać nawodnionym najlepiej, jak to możliwe. Z naszego doświadczenia wynika, że ​​najlepszym sposobem na osiągnięcie tego jest wyrobienie w sobie nawyku regularnego nawadniania.

Kiedy nie pracujemy prawidłowo nad budowaniem nawyków, łatwo jest nam wypaść z rutyny ich wykonywania. Aby wyrobić sobie nawyk regularnego spożywania wody, spróbuj zastosować się do tych wskazówek.

Jak wyrobić nawyk nawadniania?

Jednym z ważnych elementów utrzymania nawodnienia jest picie wody przed pragnieniem. Pod koniec każdego dnia uwzględnij spożycie wody w swojej ocenie produktywności, ponieważ w ten sposób docenisz swoje wysiłki na rzecz budowania lepszego nawyku.

Niech regularne picie wody stanie się częścią Twoich codziennych rutyn

Jeśli masz poranną lub wieczorną rutynę, której się trzymasz, dodaj dodatkowy krok do picia wody. Dopasowanie nowego nawyku, który budujesz do istniejącego systemu, sprawia, że ​​przyjmowanie i przetwarzanie tego rodzaju nowości jest mniej obciążające dla mózgu.

Dodatkowo upewnij się, że twoje śniadanie sprzyja wchłanianiu wody: jedzenie dużej ilości owoców i warzyw nie tylko pomaga naszemu organizmowi lepiej przyswajać cząsteczki wody, ale także pomaga zrównoważyć elektrolity i węglowodany, które otrzymuje z płynów.

Rejestruj pobór wody w aplikacji

Jeśli okaże się, że aplikacje pomagają w gamifikacji rutyny, spróbuj użyć aplikacji do śledzenia spożycia wody. Obecnie istnieje wiele bezpłatnych opcji na telefony, komputery, smartwatche i inne inteligentne urządzenia, które przypominają o piciu codziennych dawek wody.

Korzystanie z aplikacji do budowania i śledzenia nawyków jest dobre, ponieważ aplikacje zwykle dostarczają przypomnień, więc nawet jeśli zapomnisz, że musisz wykonać określoną czynność, przypomnienie cyfrowe nie. Ponadto wiele aplikacji jest wyposażonych w różnego rodzaju narzędzia do śledzenia nawyków, a śledzenie nawyków pozytywnie wpływa na nabywanie nowego nawyku.

Utrzymywanie odpowiedniego nawodnienia jest niezwykle ważne dla zachowania dobrego stanu zdrowia. To taka prosta, ale niezbędna część diety i stylu życia.

Odwodnienie może powodować wiele negatywnych konsekwencji, którym większość z nas może łatwo zapobiec, dbając o codzienne picie wystarczającej ilości wody i stosując zbilansowaną dietę.

Najlepszym sposobem na to jest wyrobienie sobie nawyku, który się utrzyma. Ustaw spożycie wody jako jeden ze swoich celów, podziel je na etapy i cele i zacznij wdrażać nowy nawyk. Ewentualnie użyj aplikacji z przypomnieniami i narzędziami do śledzenia nawyków, które pomogą Ci utrwalić ten nowy nawyk i przyjąć go na całe życie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *