Jak dobrze określić grupę docelową? Poradnik dla początkujących marketerów

Określenie grupy docelowej dla oferowanych w sklepie produktów nie jest proste. Można zrobić pewne założenia, jednak teoria często rozmija się z praktyką, w związku z tym wymyślono narzędzia, które umożliwią lepsze i szybsze ustalenie grupy docelowej. Pomagają w tym kampania remarketingowa i listy remarketingowe, dzięki którym pozyskuje się klientów realnie zainteresowanych ofertą sklepu internetowego.

Remarketing klasyczny czy dynamiczny – na który się zdecydować?

Organizując kampanię produktową Google warto połączyć ją z Adwords remarketingiem. To nic innego jak przypominanie o sobie potencjalnym klientom i klientom, którzy nas odwiedzili. Po prostu nie można dać im o sobie zapomnieć, czemu służą reklamy wyświetlane na stronach partnerskich Google, np. onet.pl czy youtube.com. To swego rodzaju śledzenie użytkownika internetu, który choć raz odwiedził naszą stronę. Oczywiście może on taką reklamę czasowo lub na stałe wyłączyć w wyszukiwarce.

Od remarketingu klasycznego bardziej skuteczny jest remarketing dynamiczny, gdzie banery reklamowe generowane są automatycznie na podstawie preferencji klienta lub potencjalnego konsumenta. Zatem jeżeli oglądał jakąś kategorię produktów, to wyświetlana jest dla niego oferta z tej kategorii. To również sposób na utrzymanie przy sobie na dłużej klientów, którzy choć raz dokonali zakupów w naszym sklepie. W takim wypadku prezentowane są im produkty komplementarne znajdujące się w innej kategorii, czasem mogą to być inne produkty z podkategorii, jeśli klient oglądał ich więcej, a zdecydował się na zakup innego.

Dlaczego Google remarketing jest tak skuteczny?

Wiele osób zanim dokona zakupów zastanawia się wielokrotnie nad tym, który produkt wybrać. Jeśli przegląda różne witryny, to większe szanse na powodzenie ma ten sklep, który wykorzystuje remarketing Google, gdyż poprzez wielokrotne przypominanie za pomocą reklamy bardziej zakorzeni się w pamięci potencjalnego klienta, który najpierw ponownie obejrzy prezentowany mu przez Google produkt, a dopiero później ewentualnie wróci do innych, które przeglądał w przeszłości.

Jeśli jednak produkt spełnia oczekiwania, a potencjalny klient upewni się o jakości produktu czytając opinie innych klientów, to najczęściej transakcja jest finalizowana. Jeśli z jakiegoś powodu nie dokończy swoich zakupów, to dzięki prowadzonej kampanii remarketingowej opuszczony koszyk zostanie zapamiętany, a reklama przypomni o nim klientowi, jak tylko włączy internet, np. by przejrzeć bieżące wiadomości. Dzięki temu zmniejsza się ilość porzuconych koszyków i można generować większą sprzedaż w okresach gorączki zakupów, czyli wyprzedaży, okresu świątecznego czy powrotu określonych produktów do mody.

Jak tworzy się listy remarketingowe i dlaczego są kluczowe dla określenia grupy docelowej?

Tworzenie list remarketingowych pomaga w tworzeniu odpowiedniego komunikatu do grupy docelowej. To, że dany produkt był oglądany wiele razy przez potencjalnego klienta albo to, że kupił jakiś produkt lub zapisał się na newsletter, bądź wysłał zapytanie przez formularz kontaktowy sprawia, że trafia do grupy docelowej. Oczywiście na podstawie zachowań konsumentów, a także w oparciu o inne kryteria, taka grupa może być wielokrotnie modyfikowana. Nigdy nie jest to lista zamknięta i po pewnym czasie ktoś z niej wypada, a ktoś inny na nią trafia.

Skuteczna kampania remarketingowa to właśnie taka, która pozwala zrewidować, kto jest w kręgu naszej grupy docelowej. Tworząc promocje produktów dowiadujemy się ile osób, które wcześniej odwiedziły sklep internetowy zdecydowało się na zakupy. To pozwala ustalić dobrze ceny wyjściowe, a także częściej organizować kampanie promocyjne, w prowadzeniu których pomocny może być również profil firmy na portalu społecznościowym.

Zamieszczanie kampanii na stronach branżowych

Kampanie adwords często zamieszczane są na stronach branżowych i forach internetowych. Dzięki temu można również trafić do docelowego odbiorcy i poznać jego preferencje. Pozwala to dopasować ofertę do potrzeb klientów, zwłaszcza tych, którzy skarzą się na słabą podaż określonej gamy produktów. Może być to szansa na wejście na rynek z przytupem. W dalszej kolejności kampanie remarketingowe, w oparciu o remarketing dynamiczny mogą dalej robić dla nas dobrą robotę.

Kluczowe znaczenie dla skuteczności kampanii marketingowej ma dobre określenie grupy docelowej. Informacji o potencjalnych klientach i ich preferencjach można szukać również za pomocą narzędzi jakie oferuje chociażby Facebook. Pozwala to trafić ze skuteczniejszą reklamą i pozyskać nowych klientów w oparciu o odpowiednio skonstruowane słowa kluczowe.

Monitorowanie kampanii na bieżąco pozwala modyfikować wszystkie treści, tak by jak najlepiej były dopasowane nie tylko do prezentowanej oferty, ale również odczuć, emocji i preferencji konsumentów. Dzięki temu po pewnym czasie wyklaruje się nasza grupa docelowa i nasz sklep odniesie sukces.

Jeden komentarz do “Jak dobrze określić grupę docelową? Poradnik dla początkujących marketerów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *