Osteoporoza

Osteoporoza
5 (100%) 3 votes

Osteoporoza powoduje, że kości stają się słabe i łamliwe – tak kruche, że upadek, a nawet lekkie naprężenia, takie jak pochylenie się lub kaszel, mogą spowodować złamanie. Złamania związane z osteoporozą najczęściej występują w biodrze, nadgarstku lub kręgosłupie.

Kość jest żywą tkanką, która jest nieustannie rozkładana i zastępowana. Osteoporoza występuje, gdy tworzenie nowej kości nie nadąża za usunięciem starej kości.

 

Osteoporoza dotyka mężczyzn i kobiety wszystkich ras. Ale białe i azjatyckie kobiety – zwłaszcza starsze kobiety, które minęły w okresie menopauzy – są najbardziej zagrożone. Leki, zdrowa dieta i ćwiczenia obciążające mogą pomóc zapobiec utracie kości lub wzmocnić już słabe kości.

Objawy osteoporozy

Zazwyczaj nie występują żadne objawy we wczesnych stadiach utraty kości. Ale gdy twoje kości osłabi osteoporoza, możesz mieć objawy, które obejmują:

  • Ból pleców, spowodowany złamaniem lub złamaniem kręgu
  • Utrata wysokości w miarę upływu czasu
  • Pochylona postawa
  • Złamanie kości, które występuje znacznie łatwiej niż się spodziewano

 

Osteoporoza – podstępny złodziej kości http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/osteoporoza-podstepny-zlodziej-kosci/

 

Kiedy iść do lekarza

Możesz porozmawiać z lekarzem o osteoporozie, jeśli przeszedłeś wczesną menopauzę lub przyjmowałeś kortykosteroidy przez kilka miesięcy na raz lub jeśli któryś z twoich rodziców miał złamania w biodrze.

 

Przyczyny

 

Osteoporoza osłabia kość

Twoje kości są w stałym stanie odnowienia – powstają nowa kość, a stara kość jest zniszczona. Kiedy jesteś młody, twoje ciało wytwarza nową kość szybciej niż rozkłada starą kość i zwiększa masę kości. Większość ludzi osiąga szczytową masę kości w wieku 20 lat. Wraz z wiekiem masy kostnej traci się szybciej niż powstaje.

Prawdopodobieństwo rozwoju osteoporozy zależy częściowo od tego, ile masy kostnej osiągnąłeś w młodości. Im wyższa szczytowa masa kości, tym więcej kości masz „w banku” i tym mniej prawdopodobne jest, że wraz z wiekiem rozwiniesz osteoporozę.

Czynniki ryzyka osteoporozy

Szereg czynników może zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia osteoporozy – w tym wiek, rasa, wyborów stylu życia oraz schorzeń i terapii.

Niezmienne ryzyko

Niektóre czynniki ryzyka osteoporozy są poza kontrolą, w tym:

  • Twoja płeć. Kobiety są o wiele bardziej narażone na osteoporozę niż mężczyźni.
  • Wiek. Im jesteś starszy, tym większe ryzyko osteoporozy.
  • Historia rodzinna. Posiadanie rodzica lub rodzeństwa z osteoporozą naraża Cię na większe ryzyko, szczególnie gdy twoja matka lub ojciec doświadczyli złamania szyjki kości udowej.
  • Rozmiar ramy ciała. Mężczyźni i kobiety, którzy mają małe ramiona ciała, zwykle mają większe ryzyko, ponieważ mogą mieć mniej masy kostnej, aby czerpać z wiekiem.

 

Poziomy hormonów

Osteoporoza występuje częściej u osób, które mają za dużo lub za mało pewnych hormonów w swoim ciele. Przykłady obejmują:

  • Hormony płciowe. Obniżony poziom hormonów płciowych osłabia kość. Zmniejszenie poziomu estrogenów u kobiet w okresie menopauzy jest jednym z najsilniejszych czynników ryzyka rozwoju osteoporozy. Mężczyźni doświadczają stopniowego obniżania poziomu testosteronu z wiekiem. Leczenie raka prostaty, które zmniejsza poziom testosteronu u mężczyzn i leczenie raka piersi, które zmniejsza poziom estrogenu u kobiet, prawdopodobnie przyspieszy utratę kości.
  • Problemy z tarczycą. Zbyt duża ilość hormonu tarczycy może powodować utratę kości. Może się to zdarzyć, jeśli tarczyca jest nadmiernie aktywna lub jeśli zażywasz za dużo hormonów tarczycy w leczeniu niedoczynności tarczycy.
  • Inne gruczoły. Osteoporoza jest również związana z nadczynnością przytarczyc i nadnerczy.

 

Czynniki dietetyczne

Osteoporoza występuje częściej u osób, które:

  • Niski pobór wapnia. Niedobór wapnia odgrywa przez całe życie rolę w rozwoju osteoporozy. Niskie spożycie wapnia przyczynia się do zmniejszenia gęstości kości, wczesnej utraty kości i zwiększonego ryzyka złamań.
  • Zaburzenia odżywiania. Znaczne ograniczenie przyjmowania pokarmu i niedowagi powoduje osłabienie kości u mężczyzn i kobiet.
  • Chirurgia żołądkowo-jelitowa. Chirurgia w celu zmniejszenia rozmiaru żołądka lub usunięcia części jelita ogranicza ilość dostępnej powierzchni do wchłaniania składników odżywczych, w tym wapnia.

 

 

 

Steroidy i inne leki

Długotrwałe stosowanie doustnych lub wstrzykiwanych kortykosteroidów, takich jak prednizon i kortyzon, zakłóca proces odbudowy kości. Osteoporoza wiąże się również z lekami stosowanymi do zwalczania lub zapobiegania:

  • Napady padaczkowe
  • Refluks żołądkowy
  • Nowotwór
  • Odrzucenie przeszczepu

 

Warunki medyczne

Ryzyko osteoporozy jest wyższe u osób, które mają pewne problemy medyczne, w tym:

  • Nietolerancja glutenu
  • Zapalna choroba jelit
  • Choroba nerek lub wątroby
  • Nowotwór
  • Toczeń
  • Szpiczak mnogi
  • Reumatoidalne zapalenie stawów

 

Wybór stylu życia

Niektóre złe nawyki mogą zwiększać ryzyko osteoporozy. Przykłady obejmują:

  • Siedzący tryb życia. Ludzie, którzy spędzają dużo czasu na siedzeniu, mają większe ryzyko osteoporozy niż ci, którzy są bardziej aktywni. Wszelkie ćwiczenia obciążające i działania promujące równowagę i dobrą postawę są korzystne dla twoich kości, ale chodzenie, bieganie, skakanie, taniec i podnoszenie ciężarów wydają się szczególnie pomocne.
  • Nadmierne spożycie alkoholu. Regularne spożywanie więcej niż dwóch napojów alkoholowych dziennie zwiększa ryzyko osteoporozy.
  • Używanie tytoniu. Dokładna rola tytoniu w osteoporozie nie jest dobrze znana, ale wykazano, że używanie tytoniu przyczynia się do osłabienia kości.

 

Komplikacje osteoporozy

 

Złamania

Złamania kości, szczególnie w kręgosłupie lub biodrze, są najpoważniejszym powikłaniem osteoporozy. Złamania biodra często są spowodowane upadkiem i mogą prowadzić do niepełnosprawności, a nawet zwiększonego ryzyka śmierci w pierwszym roku po urazie.

W niektórych przypadkach złamania kręgosłupa mogą wystąpić, nawet jeśli nie przewróciłeś się. Kości tworzące kręgosłup (kręgosłup) mogą osłabnąć do tego stopnia, że ​​mogą się zgnieść, co może skutkować bólem pleców, utraconą wysokością i zgarbioną postawą do przodu.


 

 


 

 

Zapobieganie

Dobre odżywianie i regularne ćwiczenia są niezbędne dla utrzymania zdrowych kości przez całe życie.

Białko

Białko jest jednym z budulców kości. I podczas gdy większość ludzi otrzymuje dużo białka w diecie, niektórzy nie. Wegetarianie i weganie mogą uzyskać nie wystarczającą ilość białka w diecie, jeśli celowo szukają odpowiednich źródeł, takich jak soja, orzechy, rośliny strączkowe, nabiał i jaja, jeśli jest to dozwolone. Starsi dorośli mogą również spożywać mniej białka z różnych powodów. Suplementacja białka jest opcją.

Masy ciała

Niedowaga zwiększa ryzyko utraty kości i złamań. Nadmierna masa ciała zwiększa ryzyko złamań ręki i nadgarstka. W związku z tym utrzymywanie odpowiedniej masy ciała jest dobre dla kości, tak jak to jest w przypadku ogólnego zdrowia.

Wapń

Mężczyźni i kobiety w wieku od 18 do 50 lat potrzebują 1000 miligramów wapnia dziennie. Ta dzienna ilość wzrasta do 1200 mg, gdy kobiety kończą 50 lat, a mężczyźni 70. Dobre źródła wapnia obejmują:

  • Niskotłuszczowe produkty mleczne
  • Ciemnozielone warzywa liściaste
  • Konserwy z łososia lub sardynek z kośćmi
  • Produkty sojowe, takie jak tofu
  • Wzmocnione wapniem płatki zbożowe i sok pomarańczowy

Jeśli trudno jest uzyskać wystarczającą ilość wapnia z diety, należy rozważyć przyjmowanie suplementów wapnia. Jednak zbyt dużo wapnia zostało powiązane z kamieniami nerkowymi. Chociaż jeszcze nie jest jasne, niektórzy eksperci sugerują, że zbyt dużo wapnia, zwłaszcza w suplementach może zwiększyć ryzyko chorób serca. Instytut Medycyny zaleca, aby całkowite spożycie wapnia, łącznie z suplementami i dietą, nie przekraczało 2000 miligramów dziennie dla osób w wieku powyżej 50 lat.

Witamina D

Witamina D poprawia zdolność organizmu do wchłaniania wapnia i poprawia zdrowie kości w inny sposób. Ludzie mogą uzyskać odpowiednią ilość witaminy D od światła słonecznego, ale może to nie być dobre źródło, jeśli mieszkasz na dużej szerokości geograficznej, jeśli jesteś w domu, lub jeśli regularnie używasz kremów przeciwsłonecznych lub unikasz słońca całkowicie ze względu na ryzyko skóry nowotwór.

Naukowcy nie znają jeszcze optymalnej dziennej dawki witaminy D dla każdej osoby. Dobrym punktem wyjścia dla dorosłych jest od 600 do 800 jednostek międzynarodowych ( IU ) dziennie, poprzez jedzenie lub suplementy. Dla osób bez innych źródeł witaminy D, a zwłaszcza z ograniczoną ekspozycją na słońce, może być potrzebny suplement. Większość produktów multiwitaminowych zawiera od 600 do 800 IU witaminy D. Nawet 4 000 jm witaminy D dziennie jest bezpieczne dla większości ludzi.

Ćwiczenie

Ćwiczenia mogą pomóc w budowaniu silnych kości i powolnej utracie kości. Ćwiczenia przyniosą korzyści twoim kościom bez względu na to, kiedy zaczniesz, ale zyskasz najwięcej korzyści, jeśli zaczniesz ćwiczyć regularnie, gdy będziesz młody i będziesz kontynuował ćwiczenie przez całe życie.

Połącz ćwiczenia treningu siłowego z ćwiczeniami obciążającymi i równoważącymi. Trening siłowy pomaga wzmocnić mięśnie i kości w ramionach i górnej części kręgosłupa, a ćwiczenia obciążeniowe – takie jak chodzenie, bieganie, bieganie, wchodzenie po schodach, skakanka, jazda na nartach i uprawianie sportów uderzeniowych – wpływają głównie na kości w nogach, biodrach i niższy kręgosłup. Ćwiczenia równoważące, takie jak tai chi, mogą zmniejszyć ryzyko upadku, zwłaszcza w miarę starzenia się.

Pływanie, jazda na rowerze i ćwiczenia na maszynach, takich jak trenażer eliptyczny, mogą zapewnić dobry trening układu krążenia, ale nie są tak pomocne w poprawie zdrowia kości.

 

One thought on “Osteoporoza

  • 23 stycznia 2019 at 17:03
    Permalink

    Zna ktoś jakieś diety w osteoporozie?

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *