Czy HTML5 całkowicie zastąpi Flash?

HTML5 oraz Flash to najpopularniejsze z technologii do tworzenia gier i animacji występujących w internecie. Aktualnie gry Flash są bardziej popularne od HTML5, jednakże w przyszłości zmieni się to, ponieważ technologia HTML5 daje programistom większe możliwości. Dotyczy to głównie wsparcia na urządzeniach mobilnych i wydajności.

Flash i HTML5 – informacje ogólne

Gry HTML5 charakteryzują się tym, iż są one jakby wbudowane w stronę internetową ponieważ są one napisane z wykorzystaniem języka HTML, CSS i języka JavaScript, więc jakby naturalnie stanowią część strony internetowej – należy taką grę osadzić na stronie za pomocą np. znacznika iframe. W odróżnieniu od nich gry Flash stanowią osobny plik z rozszerzeniem swf, który trzeba osadzić na stronie www za pomocą znacznika np. embed. Gry Flash tworzone są także inaczej, bo z wykorzystaniem języka ActionScript. Aby uruchomić grę Flash w przeglądarce trzeba też zainstalować wtyczkę, a w grach HTML5 należy posiadać odpowiednią wersję przeglądarki to znaczy taką, która obsługuje najnowszy standard – aktualnie wszystkie nowoczesne przeglądarki obsługują HTML5. Pierwszy i drugi typ gier to przede wszystkim gry dwuwymiarowe (2D), chociaż zdarzają się także gry 3D wśród obu tych typów gier. W grach 3D na przeglądarkę jeszcze do niedawna królował silnik Unity3D dopóki firma rozwijająca go nie wycofała wtyczki Unity Webplayer z użytku. Aktualnie gry trójwymiarowe online deweloperzy wykonują przy pomocy WebGL czyli rozszerzenia do języka JavaScript. Ponadto dzięki WebGL, mamy możliwość tworzyć grafikę wspieraną sprzętowo przez procesor karty graficznej – GPU. WebGL jest oparty na OpenGL ES i daje deweloperom interfejs grafiki 2D i 3D – dzięki temu gry HTML5 są bardzo wydajne i efektowne pod względem graficznym. Głównym elementem kody gry HTML5 jest canvas, dzięki któremu możliwe jest rysowanie wykresów i różnych figur geometrycznych, kształtów lub sprite’ów – czyli obrazków dwuwymiarowych, które stanowią np. naszego bohatera albo elementy otoczenia. Canvas obsługiwany jest za pomocą języka JavaScript.

Tworzenie gier HTML5

Rozwijana jest coraz większa liczba silników lub programów do tworzenia gier typu HTML5, a także narzędzi służących do eksportowania gier np. do Androida czy iOS. Na przykład:

  • Phaser – http://phaser.io/
  • Pixi.js – http://www.pixijs.com/
  • Babylon – http://www.babylonjs.com/
  • GDevelop 5 – http://www.gdevelop-app.com

Bardzo dużym plusem, który przemawia do deweloperów jest możliwość uruchomienia gry HTML5 na dużej ilości urządzeń, dzięki czemu wzrasta liczba potencjalnych graczy lub klientów, porównując to do gry Flash. Grę HTML5 uruchomimy praktycznie na każdym urządzieniu, które wspiera ten stardard. Dużo przykładów gier HTML5 online znajdziesz pod tym adresem: www.gamestown.pl/gry-html5-online/.

Dlaczego era Flash’a przemija?

Wydajność technologii Flash jest zapewniona tylko na komputerach osobistych. Ponadto wymaga wtyczki do przeglądarki oraz nie daje dużo więcej, niż to co oferuje HTML5. Zakładanie, iż technologia Flash będzie cały czas na pierwszej pozycji, jeśli chodzi o tworzenie gier przeglądarkowych jest błędem. Będzie ona jedną z możliwości czasami używanych w witrynach internetowych przez twórców gier, animacji, ale technologia HTML5 powinna zostać liderem już w niedalekiej przyszłości w tej dzidzinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *