Prowadzisz działania sprzedażowe? Zainwestuj w CRM

Sprzedajesz produkty lub usługi? Chcesz, by Twój biznes jeszcze lepiej się rozwijał? Musisz dobrze zdefiniować i zrozumieć swojego odbiorcę. Bez prawidłowo zbudowanej relacji z klientem, czasem nawet błyskotliwie poprowadzony marketing nie ma szans. Kluczem do sprawnego rozwoju firmy jest nie tylko produkt, ale również doświadczenie związane z prowadzeniem rozmów na linii firma-klient. Jak gromadzić niezbędne dane do analizy i wniosków dotyczących sprzedaży? Mamy XXI wiek, więc odpowiedź jest tylko jedna – za pomocą odpowiedniego systemu IT. W tym wypadku będzie to tzw. CRM.

Nazwa „system CRM” nic Ci nie mówi? Spokojnie, wszystko wyjaśniamy w dalszej części tekstu!

CRM – co to znaczy?

Jako właściciel firmy musisz zdawać sobie sprawę z tego, że to nie sprzedawca jest najważniejszy. Od pełnego sukcesu marki zależy klient, a dokładniej – pozyskanie jego zaufania.

Czym więc jest wspomniany już wcześniej CRM? Po pierwsze wyjaśnijmy ten skrót: Customer Relationship Managment, który na język polski tłumaczymy, jako zarządzanie relacjami z klientem. To najczęściej zbiór zadań, określonych procedur, bądź narzędzi, z których korzysta się przy kontaktach z kontrahentami. To także baza danych dotyczących cech naszych klientów: ich stanowisk, płci, stażu pracy, tego skąd dowiedzieli się o naszej ofercie, potrzeb biznesowych, które komunikowali i celi jakie chcieli spełnić za pośrednictwem naszych usług lub produktów. W CRM możemy gromadzić wszystkie niezbędne informacje, które pomogą nam zdefiniować grupę odbiorców oraz tzw. personę marki. To z kolei umożliwia prowadzenie efektywnych kampanii reklamowych oraz ułatwia sprzedawcom nawiązywanie nowych relacji i poszukiwanie kolejnych kontaktów. System CRM automatyzuje i porządkuje cały proces.

Czym jest system CRM?

Systemy CRM to aplikacje lub narzędzia, które pozwalają dokonywać pełnej analizy kontaktów z odbiorcami. Dzięki nim, w jednym miejscu można tworzyć, m.in. spersonalizowane oferty handlowe, a także porządkować wszelkie procedury związane z kontaktami z klientem. Najpopularniejsze na rynku są obecnie systemy CRM, które pozwalają na korzystanie z baz danych w wersji online na każdym urządzeniu. Systemy informatyczne typu CRM mają za zadanie automatyzować oraz wspomagać procesy polegające na pozyskaniu oraz utrzymywaniu klienta. Wobec tego wspomagają pracę wielu zespołów. Są przydatne zarówno w działaniach marketingowych, sprzedażowych i obsługi klienta.

O czym warto pamiętać wybierając CRM online dla małej firmy? Sprawdź!

Jakie funkcjonalności posiada CRM?

System CRM to znakomity sposób, by uporządkować w firmie wszystkie informacje o klientach. Pozwala sprawnie opracować różnego typu oferty, analizować potrzeby odbiorców. Możliwości systemów CRM są bardzo szerokie. W zależności od wybranego programu, może on być jak najlepiej dopasowany do specyfiki danego biznesu. Z tego powodu z systemów CRM korzystają zarówno duże korporacje, jak i firmy wchodzące w skład sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Z systemami CRM znacznie łatwiej zarządzać bazami klientów, niezależnie od tego, czy zawiera ona kilkaset, czy kilka tysięcy pozycji.

Co można monitorować w systemie CRM?

Nowoczesne systemy CRM pozwalają w jednym miejscu monitorować wszystkie procesy, które mają związek z obsługą klienta. Co jeszcze umożliwia?:

  • Zarządzanie informacjami o klientach, w tym m.in. na zapisywanie wszelkiej historii kontaktu z nabywcami; gromadzenie danych dot. prób nawiązania współpracy, daty podpisania umowy, czy informacji odnośnie tego, kto jest lub był opiekunem danego klienta;
  • Tworzenie grup klientów, w tym podziałów na regiony, specyfikację zakupów czy usług, różnorodność branż;
  • Monitorowanie kalendarza współpracy z klientem, w tym, m.in. na otrzymywanie powiadomień o ponowieniu spotkania, wysłania wiadomości czy faktury;
  • Sporządzanie notatek ze spotkań, dołączanie plików i komentarzy; przypisywanie wybranych osób z zespołu do konkretnych zadań i śledzenie postępów pracy.
  • Generowanie raportów i statystyk.

Szukasz dobrego systemu CRM? Sprawdź: Jira jako system CRM

Kto skorzysta na wdrożeniu systemu CRM w firmie?

Jak już wcześniej wspominaliśmy – system CRM to najlepsze rozwiązanie dla każdego biznesu. Świetnie sprawdza się w przypadku różnego typu firm.

  • System CRM to znakomite narzędzie dla menadżera, który w jawny i przejrzysty sposób może monitorować informacje o dziale sprzedaży. Oprogramowania CRM to szansa, by stale zwiększać efektywność zespołu, optymalizować procesy sprzedażowe, czy poprawiać obsługę posprzedażową (co gwarantuje lepsze spełnienie tzw. lejka sprzedażowego).
  • Na wdrożeniu systemu CRM skorzystają przede wszystkim sprzedawcy i kierownicy projektów. Z pomocą tego rozwiązania, każdy z nich może planować swoje działania, raportować wyniki, a nawet – dokonywać rezerwacji zasobów wspólnych. Dzięki temu unika się konfliktów, czy zbędnych problemów.
  • Klienci. Tak, naprawdę! CRM podnosi jakość obsługi klienta i przyspiesza cały proces, a to przekłada się na zadowolenie kontrahentów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *