Klucz do skutecznego zarządzania

Bycie szefem jest dość łatwe. Wszystko, co musisz zrobić, to założyć kapelusz szefa i zagrać w bossa. Liderem jest znacznie trudniej.

Wiele napisano na temat przywództwa, głównie dlatego, że wciąż jest wiele miejsc, w których nie działa to tak dobrze. Koncentrujemy się na rzeczach, z których nie jesteśmy zadowoleni, więc fakt, że tak wiele osób mówi o przywództwie, jest niepokojący.

Kiedy pytam menedżerów, dlaczego są menedżerami, 99% z nich nie może dać rozsądnej odpowiedzi. Po krótkiej refleksji oferują puste frazy na temat przyczyniania się, pomagania innym w rozwoju lub zwalniania się. Niektórzy po prostu myślą, że „fajnie” jest być szefem – i, oczywiście, ma pewne zalety. Najgorsza odpowiedź, jaką otrzymuję, brzmi: „Nie wiem”. Czasami myślę, że wiele osób po prostu nie uciekło na czas, gdy zostali poproszeni o bycie menedżerem.

Jeżeli masz problem z byciem menadżerem lub chcesz się doszkolić, odwiedź stronę z kursami i szkoleniami dla menadżerów: http://www.szkolenia24h.pl/oferty/kat_menedzerskie/


Robienie właściwych rzeczy

Czy to naprawdę ważne, dlaczego ludzie są menedżerami? Z pewnością nie robi to różnicy, dopóki robią to, co powinni? Ale to nasuwa pytanie, co powinni zrobić menedżerowie. Jak powinien wyglądać ich dzień? Czy menedżerowie w Twojej organizacji zastanawiali się kiedyś, jak często robią właściwe rzeczy?

„Właściwą rzeczą” jest to, co pomaga nam osiągnąć cele, a wszystko, co nie prowadzi do celu, jest niewłaściwe – prawda? Ale tutaj nie chodzi o cele menedżera; to cele drużyny. Wybaczono by Ci, że powinny być takie same, ale rzadko tak jest.

Jeśli celem menedżera jest rozwiązywanie trudnych problemów, będzie ona nadal działać jako specjalista zamiast kierować zespołem. Jeśli szef jest bardziej zainteresowany budowaniem kariery i łokciem w hierarchii, jego wybory są oczywiste. Jeśli celem menedżera jest optymalizacja własnego zysku ekonomicznego, nie będzie priorytetem dla dobrobytu zespołu. Jeśli szef chce bardziej niż czegokolwiek, co lubi jego zespół, jego zachowanie skoncentruje się na popularności.


Droga do sukcesu

Nawet teraz, w 2020 roku, niewielu menedżerów zdało sobie sprawę, że droga do ich własnego sukcesu prowadzi przez zespół, którym kierują. Być może jest to długa, wymagająca ścieżka, ale zrównoważona.

Bez względu na cel 10 osób może go osiągnąć szybciej niż jedna osoba. Jako menedżer, jeśli nalegam, aby być jedyną osobą, która podejmuje wszystkie decyzje, misja jest od samego początku skazana na niepowodzenie. Próba wykonania całej ważnej pracy byłaby jak próba samodzielnego grania w hokeja przeciwko sześcioosobowej drużynie. Prawdopodobnie mógłbym wytrzymać przez chwilę, a gdybym był światowej klasy graczem, a moi przeciwnicy pochodzili z Little League, to mógłbym być w stanie zdobyć kilka bramek. Ale z czasem przegrałbym. Gdybym chciał przetrwać mecz, potrzebowałbym reszty mojego zespołu na lodzie.

Kluczem jest komunikacja – i choć komunikujemy się bardziej niż kiedykolwiek, często nie łączymy się ze sobą. Czy Twoi menedżerowie naprawdę docierają do członków swojego zespołu? Czy członkowie ich zespołu słuchają? Czy kupują cele zespołowe? Czy wiedzą dokładnie, co muszą zrobić, aby je osiągnąć?

Bez względu na to, nad czym zespół pracuje, i niezależnie od wizji lub celu menedżera, odniesie sukces, jeśli menedżer zobaczy członków jako aktywa, a nie zobowiązania. Nie każdy jest świetny w tym, co robi, i nie każdy w zespole będzie w stanie zapewnić pracę na najwyższym poziomie. Zasadniczo jednak wszyscy członkowie zespołu mogliby zrobić więcej – gdyby ich menedżer po prostu wiedział, jak ich prowadzić.

Szkolenie z zarządzania zespołem pomoże ci w osiągnięciu lepszych wyników twojego zespołu. Kursy i szkolenia znajdziesz na stronie : http://www.szkolenia24h.pl/oferty/kat_dzial-personalny-hr/kat2_zarzadzanie-zespolem


Zapomnij o tym, co wiesz

Aby skutecznie komunikować się, menedżerowie muszą zapomnieć większość tego, co słyszeli o przywództwie. Jedyne, co naprawdę muszą zrobić, to usiąść z każdym członkiem zespołu i zrozumieć, czego potrzebuje każda osoba, aby wykonywać swoją pracę. Cele zespołu mogą nie być negocjowalne, ale sposobem na ich osiągnięcie jest zapewnienie wszystkim członkom tego, czego potrzebują.

Nie wszyscy są na tej samej częstotliwości. Nie ma znaczenia, jak działamy; większość ludzi, których spotykamy, będzie działać w inny sposób. Sztuką jest zrozumienie, w jaki sposób.

Możliwe, że Twoi menedżerowie przeczytali książkę lub wzięli udział w zajęciach na temat skutecznej komunikacji – co jest świetne. Problem polega na tym, że ich zespoły nie dbają o to, co przeczytały lub zrobiły; chcą tylko, aby komunikowali się w sposób, który rozumieją. I żadne dwie osoby nie komunikują się dokładnie w ten sam sposób.

Niektórzy członkowie zespołu mogą chcieć, aby ich menedżerowie komunikowali się z emocjami, podczas gdy inni mogą chcieć czegoś przeciwnego. Niektórzy mogą lubić szczegóły i arkusze kalkulacyjne, podczas gdy inni mogą chcieć usłyszeć o szerszej wizji. Niektórzy mogą chcieć, aby ich menedżerowie od razu doszli do rzeczy, podczas gdy inni wolą, aby nieco złagodzili wiadomość.

Możliwość dostosowania się do różnych stylów komunikacji jest łatwa, jeśli menedżerowie mają jeden warunek: wiedzą, skąd pochodzą. Ich samoświadomość określi, czy mogą być skutecznym liderem. A najlepsi liderzy mają najwyższą samoświadomość.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *