Jak usunąć wgniecenia karoserii bez malowania samochodu?

Nic tak nie drażni kierowcy niż wgniecenia na karoserii samochodu. Nie trzeba nawet wyjeżdżać na drogę, aby na samochodzie pojawiły się otarcia czy wgniecenia. Opad kasztanów, grad czy przypadkowe otarcie na parkingu mogą spowodować wgniecenia. Jak je usunąć bez odstawiania samochodu do lakiernika?

Jedna porywista burza, silny opad duże gradu i karoseria samochodu ma ogromną ilość wgnieceń. Niemniej inwazyjne potrafią być duże kasztany czy żołędzie. Silny jesienny opad twardych owoców drzew może spowodować takie same zniszczenia jak grad. Nie lepiej sytuacja wygląda na parkingach. Wchodząc rano do samochodu lub po zakupach w centrum handlowym, kierowcy często znajdują nieduże wgniecenia na karoserii samochodu. Czy opisane uszkodzenia wymagają naprawy u lakiernika? Nie, absolutnie nie! Usuwanie wgnieceń bez lakierowania to nowatorska technika wyciągania lub wypychania niedużych wgnieceń bez lakierowania i szpachlowania karoserii. Do tego jest dużo tańszą i szybszą usługą od malowania karoserii pojazdów. Jak działa omawiana technika?

 

Czym jest usuwanie wgnieceń bez lakierowania?

Technika PDR, czy li Paintless Dent Repai to usuwanie wgnieceń bez lakierowania i szpachlowania karoserii metalowej pojazdów. Metoda bazuje na dwóch odrębnych technikach. W miejscach łatwo dostępnych, takich jak maska samochodu, tylna klapa czy drzwi naprawiane są przy pomocy dźwigni – wypychania. Przy użyciu specjalistycznych narzędzi wypycha się miejsce, w którym wystąpiło załamanie blachy samochodu.

Druga technika polega na wyciąganiu wgniecenia w miejscach trudnodostępnych. Mowa tu o nadkolach czy dachu samochodu. Dlaczego te miejsca są trudne do zastosowania techniki wypychania. Ciężko ustawić dźwignię w miejsca, gdzie jest bardzo mało miejsca lub trzeba rozkręcać elementy samochodu typu podsufitka.

 

Kiedy można wykonać usuwanie wgnieceń bez lakierowania?

Technika PDR nie jest możliwa zawsze do zastosowania. Przede wszystkim na lakierze samochodu nie pomogą powstać trwałe uszkodzenia, typu silne przetarcie czy oderwanie kawałkami od blachy, Nawet pęknięcia lakieru mogą okazać się wykluczające dla zastosowania. Dlaczego? Próba wyciągnięcia wgniecenia na klej specjalnym kołkiem może spowodować jeszcze większe uszkodzenia lakieru i nieskuteczną naprawę przez oderwanie lakieru i załamaniu blachy. Drugim powodem może być właśnie załamanie, krawędziowanie blachy w miejscu wgniecenia. Niestety, ale blacha będzie wymagała mechanicznej naprawy. Szpachlowane lub naprawiane elementy blachy także wykluczają możliwość zastosowania techniki PDR.

Technikę stosuję się na niewielkie lejkowate wgłębienia. Może być ich bardzo dużo, niemal jeden obok drugiego, ale nie mogą one stanowić uszkodzenia mechanicznego lakieru i blachy.

 

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – zalety.

Przede wszystkim usługa jest znacznie szybciej realizowana niż lakierowanie samochodu. Tradycyjne lakierowanie całej karoserii trwa od kilku dni nawet do kilku tygodnie, zależnie od czasu naprawy i możliwości wstawienia pojazdu. Technika PDR pozwala na usuwanie wgnieceń bez lakierowania w kilka godzin do maksymalnie 2 dni. Wszystko zależy od ilości uszkodzeń na karoserii oraz ich miejsca. Poza tym technika PDR jest dużo tańsza od lakierowania. Już w cenie kilkuset złotych można usuną wiele wgnieceń, bez konieczności długiego oczekiwania na naprawdę. Malowanie auta to często wydatek kilku tysięcy złotych. Najważniejszą zaletą jednak jest usuwanie wgnieceń bez szkody na wartości samochodu, ponieważ technika PDR nie zostawia żadnych śladów i powoduje, że miejsca napraw są kompletnie niewidoczne. Jest to technika często stosowana w nowych samochodach na halach montażowych, kiedy podczas składania elementów karoserii jakiś element ulegnie wgnieceniu!

 

Czy usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest bezpieczne?

Tak, technika usuwania wgnieceń PDR jest bardzo bezpieczna. Wykonywana jest wyłącznie przez odpowiednio przeszkolony personel przy użyciu specjalistycznego sprzętu. W profesjonalnym zakładzie mechanicznym używane są specjalne lampy, które idealnie naświetlają miejsce wgniecenia. Mechanik precyzyjnie lokalizuje miejsce naprawy i dokonuje jej przy użyciu, kleju, specjalnego kołka czy innymi narzędziami stricte przeznaczonymi do usuwania wgnieceń. Po dokonanej naprawie mechanik znów używa specjalnej lampy i dokonuje oględzin naprawianych miejsc. Dokonywane są pomiary, które mają wykluczyć ominięte strefy przeznaczone do naprawy.

 

Uwaga na domorosłych mechaników

Niestety, ale coraz więcej osób pasjonujących się blacharką czy mechaniką samochodową usiłuje domowymi technikami lub garażowymi usuwać wgniecenia na karoserii. Jest to niebezpieczne dla samych osób wykonujących naprawy, jak i dla pojazdu. Przede wszystkim domowe czy garażowe techniki bazują na rozgrzewaniu i uplastycznianiu blachy opalarkami lub suszarkami o silnym strumieniu gorącego powietrza. Następnie blacha jest masowana do wypchnięcia wgniecenia, jednak podczas zabiegu może dojść do uszkodzenia lakieru lub samej blachy. Bez specjalistycznego sprzętu ciężko zlokalizować centralny punkt załamania i odpowiednio ustawić dźwignię czy kołek do wyciągania – jeśli w ogóle ktoś dysponuje tego typu sprzętem. Poza tym praca z opalarką i gorącymi przedmiotami może spowodować oparzenie dróg oddechowych, naskórka, a w skrajnym wypadku może dojść do silnych oparzeń całego ciała.

Zawsze najlepiej skorzystać z profesjonalnego zakładu mechanicznego, który zajmuje się zawodowo usuwaniem wgnieceń. Dzięki temu właściciel pojazdu będzie miał naprawiony samochód bez dodatkowych kosztów związanych z lakierowaniem.

Aby dowiedzieć się ile kosztuje usługa wyciągania wgnieceń sprawdź naszą stronę :

Dufal.pl

ul. Gliwicka 234

Katowice,

biuro@dufal.pl

+48 515 000 514

poniedziałek-piątek: 8.00-17.00,
sobota: 9.00 -13.00

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *