Jak powinna wyglądać dieta osoby aktywnej fizycznie?

Podejmujesz regularnie aktywność fizyczną? Niezależnie od tego, czy pragniesz zbudować masę mięśniową, czy zrzucić zbędne kilogramy, końcowy efekt zależy w dużej mierze od prawidłowej diety. Posiłki dietetyczne należy spożywać regularnie i dbać o ich prawidłową kompozycję.

Posiłki dietetyczne przy treningu siłowym

Każdy z nas musi otrzymywać w codziennym jadłospisie odpowiednią dawkę węglowodanów, białka i tłuszczów, jednak przy określonej formie aktywności fizycznej zmieniają się optymalne proporcje pomiędzy nimi. Intensywny trening siłowy, którego celem jest zbudowanie masy mięśniowej wymaga większej podaży białka. Proteiny stanowią główny budulec mięśni, a jednocześnie przyczyniają się do ich regeneracji. Dlatego posiłki bogate w białko należy spożywać zarówno przed, jak i po treningu.

Optymalna dieta na trening wydolnościowy

Trening kondycyjny, którego celem nierzadko bywa osiągnięcie smukłej sylwetki ma zupełnie inną charakterystykę. Bieganie, jazda na rowerze, pływanie czy trening fitness wymagają zapewnienia organizmowi paliwa. Brak odpowiednich posiłków lub pominięcie posiłku przed treningiem skutkuje nagłym odcięciem prądu w trakcie aktywności. Około 2 godzin przed rozpoczęciem treningu należy spożyć posiłek przedtreningowy bogaty w węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, na przykład kaszę, pełnoziarniste produkty zbożowe i świeże warzywa.

Pół godziny przed rozpoczęciem aktywności wskazana jest jeszcze przekąska, na przykład banan stanowiący źródło węglowodanów i potasu. Nie wolno zapominać o nawadnianiu organizmu przed i w trakcie treningu..

Sposoby na utrzymanie odpowiedniej diety

Każdy z nas powinien spożywać pełnowartościowe dietetyczne posiłki co kilka godzin. Optymalna liczba to 5 głównych posiłków i dwa mniejsze, ale osoby szczególnie aktywne mogę zwiększyć tę liczbę nawet do sześciu. W jaki sposób zadbać o to, by każdego dnia serwować sobie urozmaicone posiłki dietetyczne spełniające wymagania, jakie stawia przed ciałem wzmożona aktywność fizyczna?

Jednym z rozwiązań jest samodzielne gotowanie w domu. Decydując się na to masz pewność, że dostarczasz swojemu organizmowi zdrowe składniki, w tym witaminy i minerały. Jeśli nie dysponujesz wystarczającą wiedzą, skonsultuj się z dietetykiem. Jednak obecnie niewiele osób – z racji deficytu czasu – może pozwolić sobie na regularne gotowanie kilka razy dziennie. Wówczas z pomocą przychodzi catering dietetyczny, na przykład popularny LightBox działający w największych polskich miastach i oferujący także diety dla osób aktywnych.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *