Witamina B6: dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego

Witamina B6: dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego
Oceń ten artykuł

Witamina B6 bywa nazywana również pirydoksyną. Pełni wiele ważnych funkcji w organizmie, jednak najważniejsze z nich dotyczą wspierania pracy układu nerwowego. Na co jeszcze wpływa witamina B6 i czy warto ją suplementować?



Witamina B6: właściwości i funkcje

Witamina B6 bierze udział w przemianie aminokwasów, tłuszczów i węglowodanów. Jednocześnie pełni również ważną rolę w syntezie hormonów, hemoglobiny i różnych enzymów. To doskonale pokazuje, w jak wielu procesach bierze udział i na jak wiele zjawisk ma wpływ.

Witamina B6 wspiera także prawidłową pracę wielu układów, które funkcjonują w organizmie. Jest to m.in. układ krwionośny (reguluje ciśnienie krwi, pozytywnie wpływa na pracę serca), układ odpornościowy (zwiększa odporność organizmu) czy układ moczowy (reguluje pracę nerek, ale także zapobiega powstawaniu kamicy nerkowej). Co bardzo ważne, witamina B6 wspiera również w ogromnym stopniu prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Widać to bardzo dobrze, jeśli prześledzimy np. skutki niedoboru tej witaminy w organizmie. Bardzo możliwe jest znaczące pogorszenie koncentracji, pojawiają się problemy ze snem, zazwyczaj niedoborowi pirydoksyny towarzyszy także znaczne obniżenie nastroju.

Niedobór i nadmiar witaminy B6

Oprócz wymienionych objawów niedoboru witaminy B6 należy jeszcze pamiętać o apatii, osłabionym układzie odpornościowym (wzrasta podatność na choroby o podłożu wirusowym), może wystąpić zjawisko drętwienia rąk i nóg. Prawidłowy poziom witaminy B6 zapobiega wypadaniu włosów, co oznacza jednocześnie, że jej niedobór może to zjawisko zdecydowanie nasilić. Niedobór witaminy B6 jest groźny zwłaszcza dla małych dzieci, ponieważ może wpłynąć na budowę kości.

Z kolei hiperwitaminoza, czyli nadmiar witaminy B6 w organizmie, może prowadzić do zwyrodnienia tkanki nerwowej, a także problemów z poruszaniem się i nasilonego uczucia chłodu.

Nie zawsze dostarczenie odpowiedniej ilości witaminy B6 do organizmu jest możliwe dzięki spożywaniu konkretnych pokarmów. W takich sytuacjach warto rozważyć suplementację witaminy przy pomocy gotowych preparatów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *