Pisanie redukuje stres

Pisanie redukuje stres
5 (100%) 1 vote

Według nowych badań opublikowanych w British Journal of Health Psychology pisanie o pozytywnych emocjach może pomóc zmniejszyć stres i niepokój. Wcześniejsze badania wykazały również, że pisanie o negatywnych emocjach –  może poprawić zdrowie psychiczne. I wydaje się, że wpływa to również na zdrowie fizyczne.



Stres wpływa na twoje zdrowie fizyczne, dlatego uważa się, że poprawa samopoczucia psychicznego może powstrzymać ludzi od złego samopoczucia. Badania wykazały, że pisanie o negatywnych emocjach może prowadzić do mniejszej liczby wizyt u lekarza, mniej zgłaszanych przez siebie objawów złego stanu zdrowia i krótszych przerw w pracy z powodu złego stanu zdrowia.

(…) pisanie jest dla mnie formą autoterapii. Pozwala mi również na lepsze poznanie siebie, poukładanie i rozładowanie emocji i napięć. Polecam tę formę każdemu, choćby miało to być pisane do szuflady. – wyznaje Anka Mrówczyńska. Autorka autobiograficznej serii „Młody bóg z pętlą na szyi”. Książek o złości, smutku, niskim poczuciu wartości, autoagresji, skłonnościach samobójczych. 

Niewiele badań zajmowało się pisaniem o pozytywnych emocjach, ale jeśli pisanie o negatywnych emocjach pomaga ludziom radzić sobie z ich negatywnymi myślami i uczuciami, możliwe jest, że skupienie się na pozytywnych emocjach może mieć pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne ludzi.

Autobiograficzne książki o borderline – Anka Mrówczyńska odważyła się opowiedzieć swą dramatyczną historię. Napisała dziennik ze szpitala psychiatrycznego, który zaowocował pojawieniem się cyklu książek o borderline – „Młody bóg z pętlą na szyi”.

Wcześniejsze badania wykazały, że pisanie o pozytywnych doświadczeniach przez 20 minut dziennie, przez trzy kolejne dni, poprawiło nastrój ludzi i doprowadziło do mniejszej liczby wizyt u lekarza. Wykazano, że nawet pisanie o pozytywnych doświadczeniach nawet przez dwie minuty dziennie zmniejsza liczbę zgłaszanych dolegliwości zdrowotnych. Podczas gdy wcześniejsze badania wykazały, że pisanie o pozytywnych doświadczeniach może poprawić nastrój, nie wiadomo, jaki to może mieć wpływ na stres i lęk.

Dwadzieścia minut dziennie

W badaniu sprawdzono, czy pisanie o pozytywnym doświadczeniu – które może obejmować wszystko, od poruszenia dobrą książką, obrazem lub utworem muzycznym, po zakochanie się – może zmniejszyć stres, niepokój i częste dolegliwości zdrowotne, takie jak ból głowy, ból pleców lub kaszel i przeziębienia. Priorytetem badania było również wiedzieć, czy byłoby to pomocne dla wszystkich ludzi, niezależnie od ich poziomu cierpienia.

Pisanie o zakochaniu może być dobre dla twojego zdrowia psychicznego.

71 zdrowych uczestników w wieku od 19 do 77 lat losowo przydzielono do jednej z dwóch grup. Poproszono jedną grupę (37 uczestników) o napisanie w ciągu 20 minut o najwspanialszych doświadczeniach z ich życia, przez trzy kolejne dni, a drugą grupę (34 uczestników) o napisanie na temat neutralnego tematu, takiego jak ich plany przez resztę dnia, w tym samym przedziale czasowym.

 

Pisanie pomaga rozładować negatywne emocje, poczuć się lepiej, spokojniej, uporządkować myśli. Jakiś czas temu miałam ogromny problem ze złością i agresją. Jak sobie z tym poradziłam? Zaczęłam pisać bardzo brutalny thriller. Kiedy byłam zła, spuszczałam bohaterowi łomot i od razu robiło mi się lżej, hehe. Czasem się zapominałam i potrafiłam pobić bohatera na śmierć. Na szczęście w książkach jest to proces odwracalny i w kolejnym rozdziale okazało się, że tylko stracił przytomność. – wyznaje Anka Mrówczyńska

Dokonywano pomiaru poziomu lęku, zgłaszane przez uczestników, bezpośrednio przed i po zakończeniu pisania. Stwierdzono znacznie większy spadek lęku u osób, które pisały o pozytywnych doświadczeniach, w porównaniu do osób, które pisały o neutralnych tematach.

Uczestnicy zgłosili także poziom stresu, lęku i dolegliwości zdrowotnych cztery tygodnie po zakończeniu pisania. Stres i lęk zmniejszyły się w znacznie większym stopniu u tych, którzy pisali o pozytywnych doświadczeniach po czterech tygodniach, w porównaniu do poziomów zgłoszonych przed rozpoczęciem pisania. Pisanie nie poprawiło jednak problemów zdrowotnych uczestników.

Odkryto również, że pisanie o szczęśliwych chwilach było skuteczne, niezależnie od poziomu cierpienia zgłaszanego przez ludzi na początku badania.

Ponieważ wykluczono osoby ze zdiagnozowanym stanem psychicznym, nie można być pewnym, że ta technika zadziała w warunkach klinicznych. Kolejnym ograniczeniem badania było to, że polegano na kwestionariuszach samoopisowych, a nie na obiektywnych pomiarach zdrowia psychicznego i fizycznego.

Oczywiście pisanie emocjonalne może nie być dla wszystkich. Cechy osobowości, problemy z wyrażaniem emocji lub brak zainteresowania pisaniem mogą oznaczać, że dla niektórych osób istnieją lepsze sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

Zaletą pisania o pozytywnych emocjach w walce ze stresem i lękiem jest ich prostota. W przeciwieństwie do wielu innych strategii poprawy samopoczucia psychicznego, zadanie to nie wymaga szkolenia ani czasu spędzonego z terapeutą. Ludzie mogą to robić w dogodnym dla nich miejscu i czasie – i to za darmo.

Czytaj książki o wyrażeniu ludzkich emocji, odczuć o których trudno jest mówić otwarcie i które mają duży wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne – http://www.psychoskok.pl/tag-produktu/ksiazki-o-depresji/

2 thoughts on “Pisanie redukuje stres

  • 10 sierpnia 2019 at 22:18
    Permalink

    Emocje odgrywają znaczącą rolę w życiu każdego człowieka. To cześć jego osobowości, jego samego – tak samo jak każda inna cześć ciała tak i emocje tworzą ludzi. Nie da się bez nich żyć. Czy to one tworzą stres, czy pisanie zmniejsza stres, czy może tłumi emocje, angażując myśli w czymś innym. Poznaj co mówi się o emocjach – http://zaburzeniaemocjonalne.pl/ – czytaj.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *