Volkswagen Garbus – historia kultowego modelu

Pierwsze garbusy Volkswagena wyjechały na drogi w 1938 roku. Były kompaktowymi samochodami osobowymi, które zrewolucjonizowały komunikacje. W latach 30. XX wieku nikt jednak nie spodziewał się, że garbus będzie najdłużej i najczęściej produkowanym modelem samochodu w historii motoryzacji. Nikt też nie przypuszczał, że garbus stanie się autem symbolem. Kto go wymyślił? Jaka jest historia Volkswagena Garbusa?

Skąd się wziął Volkswagen Garbus?

Za ojca garbusa uważa się Béla Barényi. To on w 1925 roku miał stworzyć koncepcję auta dla ludu. Jego projekt pozostał jednak na papierze. Dopiero w latach 30.XX wieku ożywił ją Ferdynand Porsche. W jego wizji garbus miał być małym i tanim samochodem dla każdego. Założeniem było również to, że garbus miał pomieścić dwie dorosłe osoby i trójkę dzieci, osiągać prędkość 100 km/h, spalać 10 l/100 km i a jego cena miała wynosić 990 marek. Prototyp takiego samochodu powstał w 1935 roku. Stworzony został w prywatnym garażu domu Porsche w Stuttgarcie. Rok później wykonano już 29 tego typu pojazdów, a wiosną 1937 roku rozpoczęto testy drogowe. Projekt wspierany był przez władze niemieckie, które zdecydował się finansować działania pana Porsche.

Warto też wspomnieć, że po latach okazało się, że konstrukcja garbusa w znacznej mierze była oparta na projekcie czechosłowackiego samochodu Tatry T87. Jego producent pozwał VW do sądu i w 1961 roku wygrał proces, co za skutkowało koniecznością wypłaty dużego odszkodowania przez niemiecki koncern.

VW Garbus – samochód dla każdego

Chociaż Volkswagen Garbus po raz pierwszy na taśmę produkcyjną wjechał w latach 30 XX wieku, to jego masowa produkcja ruszyła dopiero po wojnie. Auto znane było wtedy pod nazwą Volkswagen Typ 1 i sprzedawany był jako po prostu „Volkswagen”. W późniejszych latach jego nazwy zmieniały się i brzmiały VW 1200, 1300, 1500, 1302 lub 1303. Garbus znany był również jako Kafer, czyli chrząszcz.

W pierwszych latach produkcji garbus sprzedawany był tylko na terenie Niemiec. Już w 1948 roku mimo wielu przeciwności takich jak powojenne restrykcje, tymczasowe zamknięcie fabryki, zakaz sprzedaży osobom prywatnym z taśmy wyjechało 20 000 aut. Kolejne lata dla Volkswagena miały być jeszcze lepsze. Od sierpnia 1947 roku garbus stał się towarem eksportowym. Na początku pojawił się on na drogach Holandii, a niewiele później w Danii, Luksemburgu, Szwecji, Belgii i Szwajcarii, a także USA

Popularność auta sprawiła, że zakłady Volkswagena zaczęły zwiększać produkcja, a także rozwijać się. Pod koniec lat 40 XX wieku konstrukcje garbusa zaczęto wykorzystywać do budowy prototypów kolejnych samochodów VW. Zadanie to powierzono firmie Joseph Hebmüller w Wülfrath. Przedstawił on projekt 3 kabrioletów, których produkcje przerwał wielki pożar urządzeń produkcyjnych. Produkcje garbusa bez dachu (tyle że w nowej wersji) wznowiono dopiero w 1949 roku.

Lata 50. XX wieku – intensywny rozwój VW

Lata 50. XX wieku to intensywny rozwój Volkswagena. W 1955 roku fabrykę opuścił milionowy egzemplarz. Samochód w tym czasie sprzedawany był na całym świecie, a także produkowany w kilku fabrykach w Niemczech oraz poza ich granicami. Duże zainteresowanie, jakim cieszył się garbus, a także szybkie zmiany w technologiach, spowodowały, że przez lata w jego konstrukcji wprowadzono wiele zmian. Podaje się, że dokonano ich aż 78000.

Oficjalnie produkcja VW garbusa zakończyła się w 2003 roku. Oznacza to, że Volkswagen produkował go nieprzerwanie przez 58 lat. Przez ten czas zainteresowanie garbusem przerosło wszelkie oczekiwania. Samochód zyskał sławę na wszystkich kontynentach i został sprzedany 21 milionach egzemplarzy.

Dzisiejsze garbusy

Garbus to kultowy samochód. Nic więc dziwnego, że marce Volkswagen trudno się było z nim rozstać, a inni producenci próbowali go naśladować. Po 2003 roku na rynku pojawiło się więc kilka aut naśladujących stylistykę pierwszego Volkswagena. Obecnie jednak zostały one wycofane z produkcji. Nie wpłynęło to jednak na popularność niemieckiego koncernu. Samochody Volkswagen to nadal jedne z najpopularniejszych. Najnowsze modele dostępne są na https://centrumwroclaw.pl/vw/.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *